مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شبیه سازی محققان در موسسه "بولدر" نشان می‌دهد احتمال وجود یک سیاره گازی پنجم در روزهای ابتدایی شکل‌گیری سامانه خورشیدی وجود دارد

منظومه خورشیدی

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان بر این باورند که شاید یک رویارویی قدرتمند با سیاره مشتری در حدود میلیاردها سال پیش منجر به بیرون رانده شدن پنجمین سیاره عظیم گازی از سامانه خورشیدی شده است.

شبیه سازی که توسط محققان مرکز مطالعات "ساوث ولز" موسسه "بولدر" در کلرادو انجام گرفته این فرضیه را مطرح می‌کند که شاید منظ.مه خورشیدی یک سیاره عظیم گازی دیگر نیز در اختیار داشته، سیاره‌ای که در میان زحل و اورانوس قرار داشته است. شبیه سازی جدید رایانه‌ای می‌تواند نشان دهد که چگونه سیاره‌های سامانه خورشیدی موقعیت کنونی خود را به دست آورده‌اند، رازی که اخترشناسان مدتها است در تلاش برای کشف آن هستند.

شکل گیری و متولد شدن اورانوس و نپتون سالها ذهن محققان را به خود مشغول کرده بود. صفحه گازی و غبار آلود فرضی که منجر به شکل گرفتن این دو سیاره گازی شده بسیار رقیق‌تر از آن بوده که بتواند این دو سیاره را در موقعیت کنونی‌شان به وجود آورد.

این احتمال وجود دارد که این دو سیاره به همراه مشتری و زحل در روزهای ابتدایی تشکیل سامانه خورشیدی نسبت به موقعیت کنونی خود فاصله کمتری از یکدیگر داشته‌اند و با گسترده شدن همزمان، منجر به خالی شدن صفحه گازی شده‌اند.

غول‌های گرانشی سامانه خورشیدی، یعنی مشتری، زحل، اورانوس و نپتون پس از شکل گیری برای دستیابی به موقعیت کنونی خود با یکدیگر رقابت کرده‌اند. بر اساس شبیه سازی‌های گذشته اورانوس و نپتون باید به فضای خارج پرتاب می‌شدند، در واقع برای بقای این سیاره‌ها فرضیه‌ای جدید مطرح شده است: وجود یک سیاره یخی قربانی میان زحل و اورانوس!

این سیاره احتمالی که اخترشناسان نام "هادس" را برای آن انتخاب کرده‌اند بر اساس 6 هزار شبیه سازی رایانه‌ای که تا کنون درباره آن انجام گرفته، وجود داشته است. شبیه سازی‌های قبلی تنها شامل سیاره‌های مشتری، زحل، اورانوس و نپتون در سامانه خورشیدی بوده‌اند اما شبیه سازی‌های جدید پنج سیاره را در نظر گرفته‌اند.

در حدود 90 درصد از شبیه سازی‌های چهار سیاره‌ای در نهایت سه سیاره در بخش‌های خارجی‌تر سامانه خورشیدی باقی می‌گذارند در حالی که در نیمی از مدل‌های پنج سیاره‌ای، چهار سیاره در موقعیتی کاملا مشابه موقعیت کنونی سیاره‌های سامانه خورشیدی به جا خواهند ماند.

این شبیه سازی‌ها همچنین نشان می‌دهند سیاره مشتری از جایگاهی نزدیک‌تر به خورشید به موقعیت کنونی خود پریده است که محققان این پدیده را پیامد طبیعی یک سیستم سیاره‌ای پنج تایی می‌دانند.

کد خبر 146517
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز