مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخترشناسان موفق شدند تصاویری مستقیم از ابتدایی‌ترین لحظات متولد شدن یک سیاره را در فاصله 450 سال نوری از زمین به ثبت برسانند

جوان‌ترین سیاره جهان

"آدام کراوس" اخترشناس موسسه نجوم دانشگاه هاوایی می‌گوید: این ستاره به دور از حلقه غبار و گاز، ستاره‌ای دو میلیون ساله در حال شکل گیری بوده و در حدود 450 سال نوری از زمین فاصله دارد.

بر اساس مدل‌های شکل گیری سیاره‌ها، این سیاره به صورت تخمینی در حدود 50 هزار تا 100 هزار سال پیش آغاز به شکل گرفتن کرده است. سیاره LKCa15b جوان‌ترین سیاره‌ای است که تا کنون رصد شده است و سیاره‌هایی که در گذشته رکورد این رتبه را داشتند پنج برابر مسن‌تر بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ کک واقع در "مائوناکی" هاوایی موفق به رصد این سیاره جوان شده‌اند. به گفته اخترشناسان این جرم در حال شکل گیری در بهترین زمان ممکن رصد شده است. رصد سیاره‌ها در زمان شکل گیری می‌تواند به دانشمندان در یافتن پاسخ سوالاتی از قبیل اینکه آیا سیاره‌ها در دوران جوانی ستاره‌ها به وجود می‌آیند و اینکه آیا در نزدیکی ستاره‌ها متولد می‌شوند، کمک کند.

جوان‌ترین سیاره جهان

سیاره‌ها پس از تکامل، مدار خود را تغییر می‌دهند از این رو یافتن پاسخ این سئوالات حین مطالعه بر روی سیاره‌های سالخورده بسیار دشوار است. دانشمندان تا کنون موفق به رصد چنین سیاره جوانی نشده بودند زیرا معمولا نور ستاره‌ای که سیاره در مدار آنها شکل می‌گیرد آنها را از دید خارج می‌کند.

اخترشناسان برای برطرف کردن این مشکل از دو شیوه مختلف استفاده کردند، در شیوه اول در شکل آینه‌های تلسکوپ برای زدودن نورهای مزاحم اتمسفر زمین تغییر شکل داده شد و در شیوه دوم فیلترهایی بر روی بیشترین بخش‌های آینه تلسکوپ قرار داده شد. ترکیب این دو شیوه به اخترشناسان امکان داد تصویری با وضوح بالا را از لحظات متولد شدن این ستاره به ثبت برسانند.

کد خبر 149114
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز