مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: آژانس فضایی اروپا درحال از دست دادن یکی از مشهور‌ترین و موفق‌ترین ماهواره‌های خود در فضا است، زیرا تلسکوپ هرشل درحال از دست دادن قدرت بینایی‌اش است.

تلسکوپ هرشل

بر اساس گزارش BBC، از سال 2009 تلسکوپ میلیارد یورویی هرشل درحال آشکارسازی پیچیدگی‌های فرایند متولد شدن ستاره‌ها و تکامل کهکشان‌ها بوده است. اما تجهیزات این تلسکوپ به ردیاب‌های ویژه ای مجهزند که باید درجه حرارت آنها تا سطح مشخصی پایین نگه داشته شود.

اما متاسفانه خنک‌کننده‌های هلیومی که مسئولیت خنک‌کردن این ردیاب‌ها را به عهده دارند، طی چند هفته آینده به پایان خواهند رسید و زمانی که این اتفاق رخ دهد،‌ تلسکوپ آژانس فضایی اروپا  برای همیشه نابینا خواهد شد. با این‌همه این مرگ دردناک برای هرشل غیرمنتظره نخواهد بود و درست همانطور که در ابتدای ماموریت این تلسکوپ پیش‌بینی شده بود، هرشل به زودی برای همیشه چشم‌هایش را خواهد بست.

تصاویر هرشل

از این رو محققان فعال در این پروژه به شدت مشغول انجام آخرین‌رصد‌ها و ثبت بیشترین تعداد ممکن تصویر فضایی در مدت زمان کوتاه باقی‌مانده هستند. تاکنون بیش از هزاران عکس فضایی در آرشیو تلسکوپ هرشل ذخیره شده‌است که برای دهه‌های آینده منبعی غنی و پربار به شمار می‌رود.

تلسکوپ هرشل تقریبا چهارسال پیش به فضا پرتاب شد و در موقعیت رصد 1.5 میلیون کیلومتری از زمین قرار گرفت. این تلسکوپ به یک آینه 3.5 متری،‌بزرگترین آینه یکپارچه که تاکنون به فضا پرتاب شده، و سه ابزار پیشرفته حساس به طول موجهای بلند نوری مجهز بود. این تجهیزات به هرشل امکان دادند فرایند تشکیل ستاره‌ها از ابرهای بزرگ غبار و گاز را مورد مطالعه قرار دهد. عمق دید این تلسکوپ درعین حال به دانشمندان امکان مطالعه بر روی داستان تشکیل کهکشان‌ها و تغییرات آنها طی دوره‌های کیهانی را فراهم آورده بود.

تصاویر هرشل

نام این تلسکوپ برگرفته از نام اخترشناس مشهور،‌ویلیام هرشل است که در سال 1800 توانست تابش‌های فروسرخ خورشیدی را کشف کند. درسال 2009 تلسکوپ هرشل به همراه دوهزار لیتر هلیوم خنک کننده به فضا پرتاب شد تا بتواند بدون مزاحمت اتمسفر زمین،‌ آسمان را در نهایت وضوح مشاهده کند. اما اکنون بر اساس محاسبات انجام شده توسط مهندسان پروژه، تنها دو هفته دیگر از ذخیره هلیوم آن باقی مانده‌است. زمانی که این ذخیره به پایان برسد، ردیاب‌های هرشل آغاز به گرم شدن کرده و به صورت ناگهانی از کار خواهد افتاد.

تصاویر هرشل

به گفته مت گریفین، یکی از دانشمندان حاضر در پروژه هرشل، پایان کار هرشل و توقف رصد‌هایش بسیار غم‌انگیز خواهد بود اما داده‌هایی که توسط این ابزار ارزشمند جمع‌آوری شده می‌تواند اخترشناسان را برای سالها مشغول نگه دارد. به گفته وی در میان هیجان‌انگیز‌ترین دستاورد‌های هرشل می‌توان به ردیابی هزاران کهکشان مولد ستاره اشاره کرد که می‌تواند درک انسان را از چگونگی شکل‌گیری کهکشان‌ها افزایش دهد.

کد خبر 204285
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز