همشهری آنلاین: آژانس فضایی اروپا (ESA) می‌گوید زباله‌های فضایی مانند باقیمانده‌های راکت‌ها باید از مدار زمین جمع‌آوری شوند تا از برخوردهایی که ممکن است برای اوپراتورهای ماهواره‌ای خساراتی میلیون‌ها یوروریی ایجاد کند و شبکه‌های تلفن همراه و جی پی اس را از کار بیندازد، جلوگیری شود.

debries

به گزارش رویترز به گفته این سازمان با تراکم فعلی این خرد‌ریزها هر پنج سال یک بار امکان برخورد مداری وجود دارد، اما نتایج پژوهشی که در کنفرانسی به میزیانی ESA در آلمان ارائه شد، نشان می‌دهد که افزایش این زباله‌ها برخوردهای بیشتر در آینده را محتمل خواهد کرد.

به گفته آژانس فضایی اروپا باید هر سال پنج تا 10 شیء بزرگ را از فضا جمع کرد تا احتمال تصادم‌ها را کاهش داد و خطر انتشار قطعاتی به درون فضا را که می‌توانند آسیب بیشتری ایجاد کنند را ریشه کن کرد.

دانشمندان تخمین می‌زنند که حدود 29000 شیء بزرگتر از 10 سانتی‌متر با سرعت میانگین 15500 کیلومتر در ساعت - حدود 40 بار سریع‌تر از سرعت هواپیماها- به دور کره زمین می‌چرخند.

در این سرعت حتی قطعات کوچک خرده‌ریزهای فضایی می‌توانند به سفینه‌های فضایی و ماهواره‌ها آسیب برسانند یا آنها را نابود کنند- و میلیاردها دلار خسارت ایجاد کند.

هاینر کلینکراد، رئیس اداره خرده‌ریزهای فضایی ESA می‌گوید: "در طول چند دهه برخوردهای میان اشیای بزرگتر قطعاتی کوچکتر ایجاد می‌کند که می‌توانند آسیب بیشتری ایجاد کنند. تنها شیوه جلوگیری از این اتفاقات رفتن به فضا و جمع‌آوری این زباله‌هاست. هر چه بیشتر به انتظار بمانید، جمع‌آوری آنها مشکل‌تر و بسیار پرهزینه‌تر می‌شود."

خرده‌ریزهای فضایی شامل هر زباله ساخت انسانی است که در فضا رها شده است- بخش‌هایی از موشک‌های پیشران، ماهواره‌های از کارافتاده و قطعات شکسته حاصل برخوردهای گذشته.

سازمان‌های فضایی در سراسر جهان در حال همکاری برای پژوهش درباره خرده‌ریزهای فضایی هستند، و هدف برنامه "فضای پاک" ESA که در سال 2012 آغاز شده است، ایجاد تکنولوژی‌ است که بتوان با ان خرده‌ریزهای فضایی را به دست آورد و زدود.

به گفته کلینکراد پژوهشگران چندین روش متفاوت را برای زدودن خرده‌ریزهای فضایی از مدار زمین در نظر دارند، از استفاده از بسته‌های پیش‌ران، مهارهای هدایت‌کننده یا لیزر گرفته تا تور و زوبین.

اما هر تصمیمی برای انجام ماموریتی فضایی برای این هدف و نیز پرداخت هزینه‌های آن نیاز به تایید 20 کشور عضو ESA از جمله فرانسه، آلمان،ایتالیا و بریتانیا دارد.

کد خبر 212101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز