همشهری آنلاین: راکت حامل ماهواره جدید مطالعات آب و هوایی ناسا کمی پس از پرتاب سقوط کرد و با برخورد با اقیانوس آرام 424 میلیون دلار هزینه‌ای که صرف ساخت ماهواره شده بود را به نابودی کشاند

 

به گزارش خبرگزاری مهر، راکت حامل جدیدترین ماهواره آب و هوایی ناسا روز گذشته چهارم مارس 2011 پس از پرتاب نتوانست خود را به مدار زمین برساند و در بخش جنوبی اقیانوس آرام سقوط کرد.

این راکت چهار مرحله ای که "تائوروس" نام داشت از سکوی ساحلی پایگاه هوایی وندنبرگ کالیفرنیا پرتاب شد و ماهواره‌ای به ارزش 424 میلیون دلار را با خود حمل می‌کرد. ماهواره ارزشمند "گلوری" برای مطالعه بر روی وضعیت اقلیمی زمین ساخته شده و قرار بود در مدار زمین قرار گیرد.

به گفته "عمر بائز" مدیر پرتاب این راکت عملیات پرتاب و رسیدن راکت به مدار ناموفق بوده و تمامی شواهد نشان می‌دهد این راکت به همراه ماهواره‌اش در جایی از اقیانوس آرام جنوبی سقوط کرده است.

چند دقیقه پس از پرتاب، دماغه مخروطی راکت تائوروس دچار اختلال شد، اختلالی مشابه با نقصی که در سال 2009 در پرتاب همین راکت به وجود آمد و منجر به از بین رفتن یکی دیگر از ماهواره‌های ناسا شد که به منظور رصد میزان انتشار دی اکسید کربن در اتمسفر زمین ساخته شده بود.

راکت چهار مرحله‌ای تائوروس ارتفاعی برابر 27 متر داشته و می‌تواند ماهواره‌هایی تا وزن هزار و 590 کیلوگرم را به مدار زمین ببرد. ماهواره گلوری نیز به منظور مطالعه بر روی تعاملات میان انرژی خورشیدی و اتمسفر زمین با تمرکز ویژه بر روی ذرات معلق اتمسفر و نقش آنها بر روی شرایط اقلیمی زمین ساخته شده بود.

مقامات ناسا می‌گویند هنوز برای تعیین دلیل اختلالی که منجر به بروز این حادثه ناگوار شده بسیار زود است اما شواهد نشان می‌دهد به واسطه نقص فنی، بخشی از راکت که می‌بایست پس از پرتاب جدا می‌شد، جدا نشد بنا بر این راکت بسیار سنگین شد و نتوانست ماهواره گلوری را تا ارتفاع 705 کیلومتری بالای سطح زمین بکشاند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۷