مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه‌های شفیلد و کوئین بلفاست موفق شدند برای اولین بار امواج خورشیدی سوسیسی را در حفره مغناطیسی عظیمی بر روی سطح خورشید رصد کنند، پدیده‌ای که می‌تواند دانشمندان را یک قدم به حل راز خورشید نزدیک‌تر کند

خورشید

به گزارش خبرگزاری مهر، خورشید ترکیبی در هم بافته شده از خطوط میدان مغناطیسی است که این شبکه مسئول ایجاد ویژگی‌های منحصر به فرد و متنوعی است که در اتمسفر خورشیدی دیده می‌شود. مناطق عظیم و تاریکی که بر روی سطح خورشید به شکل حفره دیده می‌شوند، نشانگر مناطقی هستند که شبکه مغناطیسی خورشید از اعماق ستاره در هم شکسته و مواد داخلی خورشید به بیرون فوران کرده و خود را به اتمسفر داغ ستاره می‌رسانند.

بزرگ‌ترین این حفره‌ها معمولا لکه خورشیدی نامیده می‌شوند و مطالعه بر روی آنها از سال 364 قبل از میلاد آغاز شده است. محققان دانشگاه شفیلد در مطالعه جدید خود منطقه‌ای مغناطیسی از خورشید را که از یک لکه خورشیدی کوچک‌تر است اما ابعاد آن چندین برابر بزرگ‌تر از کل کشور بریتانیا است، مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد حفره مغناطیسی مورد بررسی دانشمندان می‌تواند میان انرژی که در اعماق خورشید تولید می‌شود و اتمسفر بالایی خورشید کانالی ایجاد کند. میدان مغناطیسی که میان این حفره به وجود می‌آیند بیش از هزار برابر قدرتمندتر از میدان مغناطیسی زمین است.

انرژی اعماق خورشید در قالب شکل بسیار ویژه‌ای از امواج که به "امواج سوسیسی" شهرت دارند به اتمسفر انتقال پیدا می‌کنند، امواجی که دانشمندان بریتانیایی توانستند با استفاده از تصویربرداری خورشیدی "روزا" آنها را مشاهده کنند. این اولین باری است که امواج سوسیسی رصد شده‌اند اینطور به نظر می‌رسد که حفره مغناطیسی ابعادی متغییر دارد که این از ویژگی‌های امواج سوسیسی به شمار می‌رود.

محققان حاضر در این پروژه معتقدند این حفره‌های عظیم مغناطیسی در برملا کردن اسرار قدیمی خورشید درباره حرارت لایه کرونال این ستاره عظیم نقش مهمی به عهده دارند. این راز از این رو به وجود آمده است که لایه کرونالی خورشید چندین هزار درجه داغ‌تر از سطح خورشید است و دلیل افزایش پیدا کردن حرارت خورشید با دور شدن از مرکز تولید انرژی این ستاره یکی از بزرگ‌ترین اسرار فیزیک اختری است.

محققان امیدوارند از تصاویر مشابه خورشیدی که از روزا به دست خواهد آمد بتوانند اطلاعات دقیق‌تری را از این حفره‌های عظیم مغناطیسی به دست آورند تا در نهایت امکان شبیه سازی حفره‌ها برای پی بردن به آنچه درون آنها نهفته شده است، به وجود بیاید.

کد خبر 129423
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز