مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات ناسا اعلام کردند که این سازمان در هفته جاری، اولین پرتاب از سه مأموریت پایانی فضایی شاتل‌ها را با پرتاب شاتل دیسکاوری در آخرین پرواز خود به عنوان فضاپیمای باری به ایستگاه فضایی بین‌المللی که مدت‌ها به تاخیر افتاده، اجرا خواهد کرد

شاتل دیسکاوری

به گزارش ایسنا، مقامات ناسا روز پنج‌شنبه هفته جاری را برای پرتاب شاتل دیسکاوری، فضاپیمای ارشد ناسا از مرکز فضایی کندی انتخاب کرده‌اند.

مشکلات پیش آمده در مخزن سوخت این فضاپیما باعث بروز تاخیرها از ماه نوامبر شده بود. یک نشت هیدروژن غیرمرتبط مسوولان ناسا را وادار کرد که پرتاب شاتل دیسکاوری در تاریخ پنجم نوامبر 2010 را به حالت تعلیق درآورند.

پس از آن تکنسین‌ها یک ترک در عایق فومی کشف کردند که مخزن سوخت شاتل را پوشش می‌داد، مسأله‌ای که ممکن بود به خطری جدی و امنیتی تبدیل شود.

در سال 2003 شاتل فضایی کلمبیا توسط یک قطعه از عایق فومی که از مخزن جدا شده و در زمان پرتاب به باله فضاپیما برخورد کرده بود، آسیب دید. این شاتل در زمان عبور از جو متلاشی شده و تمام هفت سرنشین آن کشته شدند.

شاتل دیسکاوری به همراه خود یک اتاق ذخیره‌سازی ایتالیایی را حمل می‌کند که به ایستگاه فضایی بین‌المللی اضافه خواهد شد. این شاتل همچنین به حمل آذوقه، تجهیزات علمی و تدارکات برای شش سرنشین ایستگاه و حمل نمونه اولیه یک روبات انسان‌نما خواهد پرداخت.

دو راهپیمایی فضایی که به خروج فضانورد از فضاپیما گفته می‌شود نیز در جریان اقامت یک هفته‌ای دیسکاوری در ایستگاه بین‌المللی برنامه‌ریزی شده است.

برنامه 30 ساله شاتل دیسکاوری به دلیل هزینه‌های بالای اجرایی و آزاد کردن سرمایه‌ها و ارائه آنها برای توسعه موشک‌ها و فضاپیماهایی که توانایی پرواز در فواصل دورتر از مدار ایستگاه بین‌المللی در فاصله 355 کیلومتری هستند، به پایان رسیده است.

کد خبر 128874
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز