مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: قرار بود ژاپن یک "سفینه بادبانی" را که با نور خورشید حرکت می‌کند، برای سفری بین سیاره‌ای به فضا پرتاب کند، اما بدی آب و هوا مقام سفرهای فضایی این کشور را از این امر منصرف کرد.

خبرگزاری اتریش از توکیو گزارش داد، جاکسا (JAXA) آغاز پرواز این فضاپیمای مجهز به بادبان‌های خورشیدی که "ایکاروس (Ikaros)" نام دارد را در آخرین دقایق به تعویق انداخت.

فقط 6 دقیقه تا پرتاب راکت H-IIA حامل نمونه اولیه این فضاپیمای جدید مانده بود که مقامات در ساعت 6:85 دقیقه شمارش معکوس را در مرکز فضایی تانه‌گاشیما (Tanegashima) متوقف کردند. حالا روز جمعه نزدیک‌ترین موعدی است که قرار است این فضاپیما به محل ماموریت خود اعزام شود.

قدرت و شتاب
"ایکاروس" که مخفف "بادباک بین‌سیاره‌ای سرعت گرفته از اشعه خورشید" است، با یک وسیله بادبان مانند و نازک دارای قطر 20 متر از خورشید نیرو می‌گیرد. این وسیله فقط با فشار ذرات خورشیدی به حرکت درمی‌آید. در همین حال، سلول‌های خورشیدی متصل به بادبان هم نور را به برق تبدیل می‌کند.

به گفته جاکسا، در صورتی که این ماموریت موفقیت‌آمیز باشد، راه برای ماموریت‌های بین‌سیاره‌ای با استفاده از انرژی خورشیدی هموار می‌شود. جاکسا قصد دارد در دهه جاری یک "ایکاروس" دیگر را با قطر 50 متری به سوی مشتری اعزام کند. جاکسا همچنین قصد دارد همراه با نمونه اولیه فضاپیماهای خورشیدی نخستین ماهواره ناهیدی خود موسوم به آکاتسوکی را به سوی ناهید اعزام کند.

کد خبر 107659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز