همشهری آنلاین: مهندسان ناسا پس از 39 ماموریت موفق شاتل فضایی دیسکاوری، شروع به جدا کردن قطعات این فضاپیمای کهنه کار کردند تا آن را به موزه انتقال دهند

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از انجام آخرین ماموریت موفقیت آمیز شاتل دیسکاوری، مهندسان ناسا در مرکز فضایی کندی در پایگاه کیپ کارناوال فلوریدا شروع به جدا کردن قطعات مختلف این فضاپیما کردند و در مرحله نخست این عملیات، سیستم کنترل واکنش رفت آن را جدا کردند.

سیستم کنترل واکنش رفت محتوی میزان بالایی از سوخت موشک قابل اشتعال است و بنابراین پیش از انتقال شاتل به موزه باید کاملا تمیز شود.

دیسکاوری در مجموع 365 روز را در مدت 39 ماموریت فضایی در مدار سپری کرد. این شاتل قرار است در موزه ملی هوا فضای اسمیت سونیان در واشنگتن به نمایش گذاشته شود.

در طول ماموریت نهایی که در ابتدای ماه مارس به پایان رسید، این فضاپیما یک اتاقک تحقیقاتی و اولین روبات فضاپیما را به ایستگاه فضایی بین المللی حمل کرد.

اندیور و آتلانتیس دو شاتل دیگر ناسا به ترتیب در ماه‌های آوریل و ژوئن آخرین ماموریت خود را انجام می‌دهند.

شاتل اندیور در ماموریت آوریل دستگاه آشکار ساز ذرات "طیف سنج آلفا مغناطیس" 2 میلیارد دلاری ساخت سرن را به ایستگاه فضایی می‌برد.

از 5 شاتل ناسا دو شاتل پایان غم انگیزی داشتند. شاتل چلنجر در 28 ژانویه 1986 پس از سقوط در اقیانوس اطلس دچار حریق شد و در این حادثه تمام فضانوردان آن کشته شدند.

شاتل کلمبیا نیز در اول فوریه 2003 هنگام بازگشت به زمین در اتمسفر بالای تکزاس منفجر شد و در این حادثه دلخراش نیز هر 7 فضانورد سرنشین آن جان باختند.

با انجام ماموریت شاتل آتلانتیس در ژوئن 2011 برنامه 30 ساله شاتل‌های ناسا پایان می‌یابد.

 

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۳