مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: موشک آریان 5 پنجاهمین پرتاب خود به سمت فضا را انجام داد

به گزارش بی‌بی‌سی، این موشک دیروز ساعت 22:01 گرینویچ از پایگاه فضایی کورو در گینه فرانسه پرتاب شد. این پرتاب همچنین سی و ششمین پرتاب موفق پی در پی این موشک به حساب می‌آید.

موشک آریان در این پرتاب دو ماهواره ارتباطی هشت تنی را به فضا حمل کرد.

بعد از شکست آریان 5 در اولین مأموریت در سال 1996، این موشک اکنون به یکی از قابل اعتماد‌ترین ابزار حمل و نقل فضایی تبدیل شده‌است تا جایی که اکنون نیمی از ماهواره‌های ارتباطی جهان توسط موشک‌های آریان حمل می‌شوند.

مسافران پنجاهمین پرتاب آریان سفینه SES ASTRA 3B و ComsatBW-2 هستند که حامل سرویس‌های ارتباطی تلویزیون و برودبند بخشی از اروپا و خاورمیانه و همچنین خطوط ارتباط ماهواره‌ای ایمن برای ارتش آلمان می‌باشند.

گفتنی‌است که این پرتاب آریان از ماه مارچ تاکنون سه بار لغو شد. چندی بعد معلوم شد که مشکل از مخازن سرد هیدروژن و اکسیژن موشک بوده‌است.

موشک آریان از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود. یک بخش برودتی که حاوی سوخت‌های منجمد برای فرستادن موشک به مدار زمین است و بخش دیگر که وظیفه قرار دادن ماهواره‌ها در مدار هدف را برعهده دارند.

آریان در پرونده کاری خود پرتاب‌های بسیار موفقی از جمله پرتاب تلسکوپ‌های هرشل و پلانک را ثبت کرده‌است. آریان همچنین در سال 2002 سفینه 2 میلیارد یورویی Envisat و در سال 2008 روبات 20 تنی ژول ورن را به فضا برد.

مقامات اروپایی به تازگی در مورد تکمیل کردن بعضی از فن‌آوری‌های آریان به توافق رسیده‌اند. یکی از این به‌روزرسانی‌ها می‌تواند ظرفیت حمل آریان را تا 13 تن افزایش دهد.

کد خبر 107936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز