مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان فضایی آمریکا می‌گوید "مقدار قابل‌توجهی" آب منجمد در روی کره ماه پیدا کرده است

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان فضایی آمریکا این یافته را پیشرفت بزرگی به سوی کاوش فضایی و تقویت امیدواری‌ها برای ایجاد یک پایگاه دائمی در ماه است.

ناسا در بیانیه‌ای در روز جمعه 13 نوامبر (22 آبان) اعلام کرد داده‌های مقدماتی به دست آمده از یک تجربه تاثیرگذار روی کره ماه "بیانگر آن است که این ماموریت به طور موفقیت‌آمیزی آب را در یک ماه چاله مداما تاریک یافته است."

این بیانیه افزود: "این کشف راه را برای فصل نوینی در درک ما از کره می‌گشاید."

آنتونی کولاپریت؛  دانشمند این پروژه و محقق اصلی در ماموریت 79 میلیون دلاری LCROSS گفت: "به واقعا ما آب پیدا کردیم و نه مقداری بسیار کم،‌ بلکه مقداری قابل‌توجه."

این داده‌ها پس از آن به دست آمد که ناسا دو سفینه فضایی را ماه  گذشت به سطح ماه زد تا دریابد آیا می‌تواند آب در این نزدیکترین همسایه زمین وجود دارد یا نه.

یک راکت به چاله کابئوس،‌ که نزدیک قطب جنوب ماه قرار دارد، با سرعت 9000 کیلومتر در ساعت برخورد کرد.

چهار دقیقه بعد از برخورد این راکت،‌ یک سفینه فضایی مجهز به دوربین برای ثبت برخورد اولیه که توده بزرگی از مواد – که میلیاردها سال رنگ نور خورشید را ندیده بودند-  را از کف چاله به آسمان فرستاده بود، دنبال کرد.

کولاپریت به گزارشگران گفت: "ما در این چاله 20 تا 30 متری، دست کم، حدود دو گالن آب پیدا کردیم. این نتیجه اولیه است."

او افزود:‌ "ما بسیار هیجان زده هستیم."

کولاپریت گفت: "غلظت و توزیع آب و سایر مواد نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتر دارد، اما با اطمینان می‌توان گفت که چاله کابئوس حاوی آب است."

پیتر شولتز، استاد علوم زمین‌شناسی در دانشگاه براون و یکی از همکاران ماموریت LCROSS، این امیدواری را ابراز کرد که بتوان آب بیشتری روی کره ماه پیدا کرد.

او گفت ما تنها یک نقطه از ماه را کاوش کرده‌ایم،‌و امیدواریم در سایر نقاط آب بیشتری به دست آوریم.

دانشمندان پیش از این معتقد بودند به جز امکان وجود یخ در کف چاله‌ها، ماه کاملا خشک است.

گریگوری دلوی از دانشگاه کالیفرنیا در این باره گفت: "این کشف بسیار مهیج است. و تصویری جدید از ماه ارائه می‌دهد."

به عقیده او یکی از منشا‌های احتمالی آب در کره ماه  یک ستاره دنباله‌دار است.

کولاپریت در مورد تفسیر داده‌های به دست آماده احتیاط به خرج داد و گفت: "درک کامل داده‌های ماموریت LCROSS ممکن است مدتی طول بکشد.این داده‌ها بسیار غنی هستند."

او گفت: "شواهدی از وجود مواد جالب‌توجه دیگر علاوه بر آب در چاله کابئوس وجود دارد. نواحی مداوما تاریک کره ماه واقعا تله‌هایی واقعا سرد هستند، و مواد را در طول
میلیاردها سال  جمع کرده و حفاظت کرده‌اند.

کولاپریت گفت هر آبی روی کره ماه باید پیش از آنکه بتوان آن را نوشید، باید استخراج و تصفیه شود.

او افزود:‌ "در آنجا متانول هم وجود دارد.  بنابراین اول باید آب را تصفیه کرد تا قابل نوشیدن شود."

 تا به حال تنها 12 انسان، همگی آمریکایی، روی کره ماه گام برداشته‌اند،  و آخرین بار در سال 1972 در پایان ماموریت آپولو چنین اتفاقی رخ داد.

 اما طرح بلندپروازانه ناسا برای بازگرداندن فضانوردان آمریکایی در کره ماه برای ایجاد یک پایگاه سرنشین‌دار روی کره ماه برای اکتشافات بیشتر به سوی کره مریخ
تحت پروژه Constellation به طور فزاینده‌ای مورد تردید قرار دارد.

بودجه ناسا برای پرداختن هزینه‌های کپسول اوریون - شکل پیشرفته‌تر و جادارتر مدول ماه‌گرد آپولو، و و نیز موشک‌های پرتابگر Ares I و Ares V برای فرستادن این سفینه در
به مدار در حال حاضر بسیار کم است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بودجه‌های فعلی ناسا برای تامین هزینه‌های یک ماموریت بازگشت پیش از سال 2020 کافی نخواهد بود.

کد خبر 95202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز