مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان آژانس فضایی اروپا با استفاده از تلسکوپ هرشل برای نخستین بار، بخار آب را روی سیارک سرس (Ceres) کشف کردند.

بخار آب بر روی بزرگ‌ترین سیارک منظومه شمسی

به گزارش ایرنا، این سیارک بزرگ‌ترین و گردترین سیارک منظومه شمسی به حساب می‌آید.

به گفته مایکل کوپر از آژانس فضایی اروپا، این نخستین باری است که بخار آب روی سیاره کوتوله سرس (Ceres) واقع در کمربند سیارک‌ها کشف می‌شود . این سیاره کوتوله دارای سطح یخی و جو است.

این نتایج بر اساس داده‌های فضاپیمای داون (Dawn) متعلق به سازمان فضایی آمریکا (ناسا) به دست آمده است. این فضا پیما بیش از یک سال است در اطراف سیارک وستا (Vesta) به سر می‌برد و قرار است در بهار سال 2015 به سرس (Ceres) برسد و مشاهدات دقیق‌تری را از سطح آن انجام دهد.

این سیارک که 950 کیلومتر قطر دارد، برای نخستین بار در سال 1801 شناسایی شد. ستاره شناسان در ابتدا تصور می‌کردند این سیارک بین مریخ و مشتری واقع شده است اما بعدها کشف اجرام آسمانی دیگر، منجر به شناسایی کمربند سیارک‌های منظومه شمسی شد.

برای حدود یک قرن این سیارک به عنوان بزرگ‌ترین سیارک در منظومه شمسی شناخته می‌شد، اما در سال 2006 انجمن بین‌المللی ستاره شناسی این سیارک را به دلیل اندازه بزرگ در بین سیاره‌های کوتوله طبقه بندی کرد.

دانشمندان معتقدند در ساختار درونی این سیاره کوتوله، صخره‌های ضخیم یخی وجود دارد که در صورت ذوب شدن، منبع آب شیرینی با حجم بیش از تمامی آب‌های موجود روی زمین خواهد بود.

کد خبر 247298
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز