مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضاپیمای کاسینی ناسا باری دیگر از ۶ درحین تصویربرداری از چهره سیاره زحل، از سازه ۶ضلعی مرموز این سیاره نیز تصویربرداری کرد.

زحل

براساس گزارش دیسکاوری، کاسینی در مسیر 2.5 میلیون کیلومتری‌ مداری‌اش به دور سیاره زحل با استفاده از دوربین زاویه باز خود و با کمک گرفتن از فیلترهای طیفی خاص که تنها امکان عبور طول‌موج‌هایی خاص از نور را می‌دهد، توانست در طول موج نزدیک به فروسرخ جزئیاتی زیبا و جدید را از زحل و ابرهای زحلی به ثبت برساند.

زحل

6ضلعی زحل اولین‌بار در سال 1981 و توسط کاوشگر ویه‌جر 2 ناسا کشف شد و کاسینی در سال 2006 توانست دوباره از آن تصویربرداری کند. سیاره‌شناسان دریافته‌اند این 6ضلعی چرخشی همزمان با هسته سیاره دارد و احتمالا جریان فورانی طولانی‌مدت باشد که با لایه بالایی اتسمفر این سیاره یکی شده‌است.

اگرچه قطب جنوبی زحل از جریان فواره‌ای 6ضلعی برخوردار نیست،‌اما از گرداب‌های متلاطمی از گازها برخوردار است، گرداب‌هایی که در مرکز این 6ضلعی مرموز در قطب شمال سیاره نیز دیده می‌شوند.

فضاپیمای کاسینی از سال 2004 در مدار زحل در حرکت بوده و در حال مطالعه روی این سیاره حلقه‌دار منظومه خورشیدی، به ویژه مطالعه روی سیستم 62 تایی قمرهای این سیاره‌است.

کد خبر 248487
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز