مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیاره مریخ نیز از خطرات برخورد اجرام فضایی در امان نیست و گاه و بی‌گاه مانند سیاره زمین مورد هجوم شهاب‌سنگ‌ها قرار می‌گیرد.

مریخ

براساس گزارش Cnet،مریخ درحال حاضر در انحصار فضاپیماها و روبات‌های اکتشافی ناسا قرار گرفته،‌تا زمانی که کشوری دیگر بتواند حضور رسمی خود را روی این سیاره به ثبت برساند. از این رو تصاویری که از این سیاره منتشر می‌شوند عمدتا به فضاپیماهای وابسته به ناسا اختصاص دارند، مشابه این دو تصویر جدید که از حفره‌ای برخوردی و جوان روی سطح مریخ و از سیاره زمین از روی سیاره سرخ به ثبت رسیده‌اند.

برخورد مریخی

دیدن نتیجه برخورد‌های گاه‌و‌بیگاه کیهانی در مریخ رویداد رایجی نیست و به ندرت پیش‌ می‌آید که بتوان حفره‌ای برخوردی که به تازگی روی سطح این سیاره به‌وجود آمده را مشاهده کرد. از این رو دریافت تصویری مشابه آنچه مدارگرد اکتشافی مریخ ناسا در 19 فوریه 2013 به زمین ارسال کرده و به تازگی منتشر شده نیز در دسته رویداد‌های نادر و کمیاب قرار می‌گیرد.

این تصویر حفره‌ای به شعاع 30 متر را نمایش می‌دهد که در سال 2010،‌ زمانی که این مدارگرد از همین منطقه عکسبرداری کرد، حفره وجود نداشت.

مریخ

دانشمندان ناسا معتقدند انفجاری بزرگ که در اثر آن سنگ و خاک ناشی از برخورد از هر جهتی تا فاصله 15 کیلومتری پرتاب شده‌اند موجب ایجاد این حفره آبی‌رنگ شده و در عین‌حال منطقه غبار‌آلود اطراف حفره جوان عامل آبی‌دیده شدن حفره به شمار می‌روند.

زمین از روی مریخ

کاوشگر کنجکاوی ناسا در آسمان گرگ‌و‌میش مریخ توانسته سیاره زمین را از فاصله نزدیک به 170 میلیون کیلومتری یافته و از آن تصویربرداری کند.

در این تصویر زمین را مانند دیگر تصاویر فضایی که از دوردست از سیاره گرفته شده،‌ به شکل نقطه‌ای کم‌رنگ می‌توان دید. ماه نیز به وضعیتی کم‌رنگ‌تر از زمین در مرکز تصویر و زیر سیاره زمین قرار گرفته‌است.

مریخ

درصورتی که انسانی روی مریخ بایستد می‌تواند بدون نیاز به دوربین و تلسکوپ و با چشم غیرمسلح زمین و ماه را به شکل دو ستاره بسیار درخشان ببیند.

کد خبر 248735
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز