همشهری آنلاین: شهاب‌سنگی به بزرگی سه زمین فوتبال ساعاتی پیش بدون ایجاد خطر و خسارت از نزدیکی زمین عبور کرد و انسان‌ها را با تهدید روزافزون برخورد اجرام کیهانی با سیاره زیبایشان تنها گذاشت.

شهاب‌سنگ

براساس گزارش CNN، سرعت حرکت این شهاب‌سنگ بزرگ 43 هزار و 452 کیلومتر بر ساعت بوده و از فاصله سه میلیون و 218 هزار و 688 کیلومتری از زمین عبور کرد که در مقیاس‌های فضایی،‌فاصله‌ای بسیار نزدیک به شمار می‌رود.

این شهاب‌سنگ درحدود یک‌سال پس از عبور شهاب‌سنگی از فراز آسمان روسیه به زمین نزدیک شده و از کنار آن عبور کرد. سال گذشته شهاب‌سنگی نسبتا بزرگ برفراز شهر چلیابینسک منفجر شد و انرژی به اندازه 30 بمب اتمی از خود آزاد کرد. این انفجار بیش از هزار و پانصد مجروح از خود به‌جا گذاشت که بیشترین آنها دراثر خرد شدن شیشه ساختمان‌ها آسیب‌ دیده بودند.

به گفته محققان به نظر می‌آید هر یک قرن یکبار شهاب‌سنگی با زمین برخورد کرده و منجر به آسیب‌دیدگی و خسارت می‌شود، مانند رویداد شهابسنگی در 20 ژوئن 1908 و 15 فوریه 2013. خوشبختانه اکثر این سنگ‌های کیهانی با اقیانوس‌ها و یا مناطق غیرمسکونی قطبی برخورد می‌کنند.

این مهمان ناخوانده جدید زمین که NEA 2000 EM26 نام داشته و در دسته سیارک‌های خطرناک دسته‌بندی شده‌است، توسط تلسکوپ SLOOH از جزایر قناری رصد شده و عبور آن از کنار زمین توسط همین تلسکوپ تعقیب شد. زمان تقریبی نزدیک شدن این سنگ کیهانی به زمین ساعت 21 به وقت شرقی اعلام شده‌بود.

سیارک NEA 2000 EM26 فاصله خود تا زمین را به بیش از 8.8 برابر فاصله ماه تا زمین نرساند، فاصله‌ای ایمن که خطری را برای زمین و ساکنانش ایجاد نخواهد کرد.

کد خبر 250113
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز