مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان به‌تازگی دریافته‌اند پدیده رایجی که در حباب مغناطیسی زمین یا مگنتوسفیر رخ می‌دهد، بازتاب بزرگتری برای سیاره ناهید داشته و انفجارهایی بزرگ را در این سیاره ایجاد می‌کند.

سیاره ناهید

براساس گزارش اسپیس، این انفجارهای بزرگ که ناهنجاری‌های جریان داغ نام دارند، می‌توانند بزرگتر از کل سیاره ناهید بوده و چندین بار در روز رخ دهند.

به گفته دانشمندان مرکز گودارد ناسا این انفجارها بسیار عظیمند و سیاره ناهید نیز از اتمسفری مناسب برخوردار نیست تا بتواند از خود در برابر آنها محافظت کند. این انفجارها یا ناهنجاری‌های جریان داغ درست بالای سیاره رخ داده و می‌توانند کل سیاره را ببلعند. محققان براساس رصد‌های انجام شده در برنامه ونوس اکسپرس آژانس فضایی اروپا به این نتایج دست‌یافته‌اند و نشان داده‌اند این نوع از پدیده‌های جوی فضایی در سیاره ناهید تا چه‌اندازه رواج دارد.

سیاره ناهید

زمین به‌ لطف لایه مگنتوسفیر از گزند تشعشعات و بادهای خورشیدی در امان است، یا این‌همه سیاره ناهید به اندازه زمین خوش‌اقبال نیست. در این سیاره خشک و سوزان و اتمسفری به شدت متراکم که طی چند ساعت می‌تواند فضاپیمایی که روی سیاره فرود آمده را تخریب کند، هیچ نوع محافظ مغناطیسی وجود ندارد.

این پدیده‌های جوی فضایی در زمین قدرت ورود به لایه مگنتوسفیر را ندارند،‌ اما چنان انرژی شدیدی از خود ایجاد می‌کنند که منجر به دفع شدن بادهای خورشیدی می‌شوند. اما این رویداد در سیاره ناهید متفاوت است.

تنها محافظ ناهید در برابر بادهای خورشیدی لایه‌ای از ذرات باردار به‌نام یونوسفیر در اتمسفرش است. تعادل فشاری بسیار حساسی میان یونوسفیر و بادهای خورشیدی وجود دارد که به‌راحتی توسط موجی از انرژی ناشی از ناهنجاری جریان داغ از بین می‌رود. این رویداد‌های جوی فضایی می‌توانند اختلالی به وسعت سیاره در اتمسفر آن ایجاد کرده و حتی لایه یونوسفیر را از سطح سیاره ببلعند.

کد خبر 250795
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز