مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: با اعمال تغییرات کلیدی از جمله توسعه همکاری‌های بین‌المللی و مشارکت فعال بخش خصوصی، سفر سرنشین‌دار به مریخ تا دهه ۲۰۳۰ میلادی محقق خواهد شد

به گزارش ایسنا، کارگروهی متشکل از 60 محقق از 30 سازمان، دانشگاه و بخش‌های صنعتی مختلف، امکان انجام سفر سرنشین‌دار به مریخ تحت هدایت ناسا را مورد ارزیابی قرار دادند.

نتایج به دست آمده نشان می دهد، ثبات در بودجه سالانه ناسا، توسعه همکاری‌های بین‌المللی و حمایت بخش خصوصی به ویژه در حوزه صنعت، از جمله الزاماتی هستند که رویای سفر به سیاره سرخ را محقق می‌کنند.

بودجه ناسا، چالش اصلی

کریس کاربری، مدیر اجرایی سازمان Explore Mars تأکید می‌کند: ناسا برای اجرایی کردن مأموریت سرنشین‌دار به مریخ بیش از هر چیز به ثبات در بودجه سالانه نیاز دارد که دستخوش تغییر نشده و امکان سرمایه‌گذاری بلندمدت را بر روی طرح‌های تحقیقاتی فراهم کند.

بودجه درخواست شده برای ناسا در طرح بودجه 2013 میلادی، 17.7 میلیارد دلار بود که 59 میلیون دلار کمتر از بودجه دریافتی در سال 2012 است؛ با این تغییرات در بودجه سالانه، بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی در حال انجام، نیمه‌کاره باقی می‌مانند.

بودجه ناسا بین پروژه‌های مختلف تقسیم می‌شود، بنابراین مشکلات کسری بودجه همه مأموریت‌ها از جمله مأموریت مریخ را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

توسعه همکاری‌های بین‌المللی

ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌، نمونه موفقی از همکاری کشورهای مختلف در یک برنامه فضایی است.

"کاربری" تأکید می‌کند: تنها دلیل بقای ایستگاه فضایی از سال 2000 میلادی تاکنون، مشارکت کشورهای مختلف در این مأموریت است؛ الگوبرداری از تعامل کشورهای مختلف در اداره ISS‌ می‌تواند الگوی مناسبی برای همکاری بین المللی در سفر به مریخ باشد.

می‌توان از موقعیت منحصربه فرد این آزمایشگاه مداری، برای شبیه‌سازی بخشی از مأموریت سفر به مریخ از جمله فناوری تله رباتیک و آزمایش نسل جدید لباس فضانوردی استفاده کرد.

مشارکت بخش‌ خصوصی نیز می‌تواند بخشی از اهداف بودجه‌ای این مأموریت را تأمین کند.

از 2014 تا دهه 2030 میلادی

طرح سیستم پرتاب فضایی (SLS)‌ به همراه کپسول فضایی عمق فضای اوریون (Orion) دو طرح در دست توسعه توسط ناسا هستند که می‌تواند در مأموریت به مریخ مورد استفاده قرار بگیرند.

در دسامبر 2013 ناسا به همراه چند شرکت خصوصی از جمله بوئینگ و اوربیتال ساینس،‌ شش توافقنامه منعقد کردند که این توافقنامه‌ها نیز به محقق شدن سفر سرنشین‌دار به مریخ مفید خواهند بود.

محققان تأکید می‌کنند که ادامه مأموریت‌های رباتیک به مریخ مانند مریخ‌نورد کنجکاوی، مدارگرد مریخ هند و مأموریت ماون (MAVEN) ناسا می‌توانند تضمین‌کننده موفقیت مأموریت سرنشین‌دار به سیاره سرخ باشند.

سایر مأموریت‌ها به مریخ

در کنار تلاش ناسا برای انجام سفر سرنشین‌دار به مریخ، شرکت‌های خصوصی مانند مارس وان نیز به دنبال انجام نخستین سفر به سیاره سرخ هستند.

شرکت هلندی مارس وان (Mars One) در طرح سفر بی‌بازگشت به مریخ قصد دارد تا سال 2022 نخستین ساکنان مستعمره انسانی را راهی سیاره سرخ کند.

مأموریت Inspiration Mars نیز شامل پرتاب یک کپسول فضایی با دو سرنشین تا ارتفاع مشخصی از سطح مریخ است؛ اگر این مأموریت با موفقیت در سال 2021 انجام شود، امیدهای محققان برای انجام سفر سرنشین‌دار تا دهه 2030 را افزایش خواهد داد.

کد خبر 246454
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز