شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: افسردگی و سایر مشکلات روحی مانند استرس و اضطراب یکی از اصلی‌ترین مشکلات در سفرهای فضایی طولانی‌مدت به یک سیارک دوردست یا مریخ محسوب می‌شود

علل و درمان افسردگی در سفرهای فضایی

به گزارش ایسنا، بروز مشکلات روحی در سفرهای فضایی علاوه بر مخاطره در امنیت یک مأموریت پرهزینه، سلامت جسمی و روحی سایر اعضای گروه را نیز تهدید می‌کند.

تنش در فضا

نگرانی‌های موجود در زمان پرتاب، فرود، پیاده‌روی فضایی، تغییرات چشمگیر در الگوی خواب، شرایط ایزوله و محدود اقامتی در فضا از جمله مهمترین مشکلاتی است که منجر به بروز اضطراب، تنش، افسردگی و سایر مشکلات روحی در فضانوردان می‌شود.

محققان هشدار می‌دهند که سطح تنش در سفر به عمق فضا به دلیل طولانی‌تر بودن مدت زمان مأموریت افزایش پیدا می‌کند.

محققان بیمارستان زنان و بیرگام (BWH) با حمایت مالی موسسه ملی تحقیقات پزشکی فضایی (NSBRI)‌ از سال 2001 مطالعه‌ای را با هدف توسعه یک روش درمانی موثر برای درمان اختلالات روانی در فضا آغاز کرده‌اند.

جیمز کارتراین، سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید می‌کند: بررسی افسردگی در زمین و فضا تقریبا مشابه یکدیگر است، اما اقدامات درمانی در فضا بسیار محدودتر است.

برنامه تعاملی ویدئویی که توسط محققان این مرکز طراحی شده است، امکان تمرین و تجربه حضور در سفرهای فضایی طولانی‌مدت پیش از آغاز مأموریت اصلی را فراهم می‌کند؛ برای طراحی این برنامه، محققان اقدام به مصاحبه با فضانوردان حاضر در مأموریت‌های مختلف فضایی کردند.

این مطالعه بر دو خطر جدی متوجه فضانوردان شامل شرایط نامطلوب رفتاری و اختلالات روانی متمرکز بود؛ همکاری ناکافی، ناهماهنگی و عدم تطبیق‌پذیری روحی با تیم همکار می‌تواند باعث تشدید مشکلات شود.

محققان با کمک داده‌های به دست آمده از مصاحبه با فضانوردان، برنامه تعاملی ویدئویی را توسعه داده‌اند که از لحاظ گرافیکی، تداعی کننده شرایط زندگی و کار در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ است.

با استفاده از گرافیک تعاملی سه‌بعدی موسوم به zooming interface فضانوردان قادر به استفاده از ماژول‌های درمانی، آزمایشات خودارزیابی و تمرینات آماده‌سازی سفرهای فضایی می‌شوند.

این شبیه‌سازی مجازی ایستگاه فضایی می‌تواند نوعی تمرین پیش از آغاز مأموریت‌ اصلی باشد که به کاهش سطح تنش و اضطراب فضانورد کمک شایانی می‌کند.

کد خبر 248694
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز