مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: این بازنمایی هنری سیستم ستاره‌ای دوگانه را نشان می‌دهد که MAXI J۰۱۵۸-۷۴۴ نام دارد، و از دوتایی شامل یک ستاره کوتوله سفید (سمت چپ) و یک ستاره Be (در سمت راست) تشکیل شده است.

duo

duo

این تصویر بوسیله ابزار «ناظر تصویر اشعه ایکس همه آسمان» (MAXI) گرفته شده است که بر روی بخش بیرونی مدول «کیبو» در ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب شده است.

MAXI این سیستم دوگانه را در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۱ هنگامی که داده‌های اشعه ایکس مربوط به انفجار ستاره کوتوله سفید درون این سیستم را ثبت می‌کرد، کشف کرد.

کوتوله سفید ستاره‌ای است که همه هیدروژن خود را سوزانده است، به عبارتی دیگر نمی‌تواند به خودش انرژی بدهد. اما گرانش کوتوله سفید به آن امکان می‌دهد تا از منابع مجاور مانند ستاره‌های دیگر از جمله ستاره Be که در این تصویر دیده می‌شود، جرم به چنگ آورد. این جرم اضافی می ممکن است باعث ایجاد یک انفجار گرماهسته‌ای شود و یک »نوآ»، یا فورانی مانند آنچه در نوامبر ۲۰۱۱ بوسیله MAXI ثبت شد، ایجاد کند.

میکیو موریل از انستیتوی پژوهش فیزیکی و شیمیایی (RIKEN) در ژاپن و سرپرست این پژوهش می‌گوید:«به نظر ما این درخشندگی بزرگ به این حقیقت مربوط است که کوتوله سفید کوچک و سنگین است، به عبارت دیگر گرانش سطحی آن قوی است. به علت این گرانش قوی، فقط مقدار کمی از ماده کسب شده از ستاره همراهش به قدر کافی تراکم و گرما ایجاد می‌کند که باعث ایجاد یک انفجار گرماهسته‌ای شود. از آنجایی که ماده تجمع یافته به قدر کافی اندازه کوچکی دارد، توپ آتشین داغ به طور مستقیم قابل مشاهده است.»

پژوهش‌هایی مانند این به ستاره‌شناسان کمک می‌کنند تا چگونگی تحول خورشید ما را هنگامی که ۵ میلیارد سال دیگر بعد به یک کوتوله سفید بدل می‌شوند، دریابند.

ستاره Be یک ستاره نوع B است که در طیفش خطوط گسیل یونیزاسیون به طور متمایز خنثی با پایین «ممنوعه» دارد.

کد خبر 246198

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز