مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

در نشستی که نمایندگان شرکای ایستگاه فضایی بین‌المللی برگزار کردند برنامه نهایی پروازهای این ایستگاه تا پایان سال 2013 به تصویب رسید. به گزارش ایسنا، کیهان‌نوردی سرنشین‌دار سال 2011 با پرتاب کیهان‌پیمای «دیسکاوری» آغاز شد.

فضانورد

روز 16 مـارس 2011 نـاو سـایـوز تی.ام.آ 0-1‌ام پس از ماموریتی تقریبا 6ماهه به زمین برمی‌گردد و الکساندر کالری، اسکات کلی و اولگ اسکریپوچکا را که از هفتم اکتبر 2010 در فضا هستند به زمین برخواهد گرداند. نکته جالب توجه برای ما ایرانیان در این پرواز، حمل قرآن مجید توسط الکساندر کالری به فضا بود و قرار است این قرآن در پایان سفر به زمین بازگردد و تحویل سیروس برزو - روزنامه‌نگار علمی ایرانی مقیم روسیه - شود که این کار بنا به ابتکار او انجام شد.

سایوز تی.ام.آ- 21 در 30مارس2011 به فرماندهی الکساندر ساموکوتیایف و سرنشینی آندری باریسنکو از روسیه، بایکونور را به مقصد مدار زمین ترک خواهد کرد.

در این سفر، یک کیهان‌نورد آمریکایی به نام رونالد گاران، 2فضانورد روس را برای ماموریتی همراهی می‌کند که تا 16سپتامبر 2011 ادامه خواهد داشت. در این گروه، تنها، گاران، تجربه فضایی دارد و قبلا سفری 14 روزه به مدار زمین داشته است. براساس برنامه اعلام شده توسط ناسا، ماموریت بعدی را کیهان‌پیمای ایندیور برعهده خواهد داشت.

گرچه مشکلات فنی این ناو فضایی پردردسر- به جز موارد استثنایی - اجازه نداده ناسا طی 30سال گذشته در مورد پرتاب شاتل خوش قولی کند، اما این سازمان تصمیم دارد کیهان‌پیما را در 19آوریل به‌فضا بفرستد.
این یکصد و سی و چهارمین پرتاب شاتل فضایی و بیست و پنجمین ماموریت ایندیور خواهد بود.

در آخرین ماموریت مداری ایندیور، مارک کلی به‌عنوان فرمانده حضور دارد. گریگوی جانسن سمت خلبانی ناو را برعهده دارد. آندرو فیوستل، گریگوری چامیتوف، مایکل فینک و روبرتو ویتوری (کیهان‌نورد ایتالیایی سازمان فضایی اروپا) دیگر سرنشینان شاتل خواهند بود.

این ماموریت 14 روزه، در چارچوب تجهیز ایستگاه فضایی بین‌المللی صورت می‌گیرد.
در 16 ماه می 2011 ناو کیهانی سایوز از سکوی الحاق ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شده و راهی خاک قزاقستان می‌شود. در این زمان، 3سرنشین به نام‌های دیمیتری کاندراتیف از روسیه، کاترین کوله‌مان از آمریکا و پائولو نسپولی از ایتالیا در این ناو مستقر هستند. آنان 15 دسامبر 2010 با همین ناو سکوی پرتاب شماره یک پایگاه بایکونور را ترک کرده بودند.

نزدیک به 2هفته بعد، غرش پرتاب یک موشک سایوز، آغاز ماموریت دیگری در ایستگاه فضایی بین‌المللی را نوید خواهد داد.سایوز تی.ام.آ- 02‌ام در 30ماه می، سرگئی ولکف از روسیه، مایکل فاسوم از آمریکا و ساتوشی فوروکاوا را به فضا می‌برد. ناو آنها 2روز بعد به ایستگاه خواهد پیوست و قرار است این افراد تا 16 ماه نوامبر در این مجتمع غول‌پیکر به کار و فعالیت مشغول باشند.

پرواز شماره 135شاتل فضایی، بسته شدن کامل پرونده کیهان‌پیماهای شاتل را در بر خواهد داشت. طبق برنامه اعلام شده از سوی ناسا- سازمان فضانوردی آمریکا- فرماندهی خدمه ناو آتلانتیس در سی‌وسومین ماموریت مداری خود که 11روز به طول می‌انجامد را کریستفر فرگوسن بر عهده دارد.

دیگر اعضای گروه عبارتند از: دوگلاس هارلی به‌عنوان خلبان، ساندرا ماگنوس و رکس والهیم به‌عنوان متخصص مأموریت.
ظاهرا 2کیهان‌نورد دیگر نیز در این سفر شرکت دارند که ناسا هنوز آنها را انتخاب نکرده است.

از این پس و به‌دنبال بازگشت آتلانتیس به زمین، ناسا برای سفر کیهان‌نوردانش تا چند سال متکی به سفینه‌های سایوز خواهد بود که نخستین آنها قرار است در 30 سپتامبر 2011 دانیل بوربانگ، فضانورد آمریکایی به همراه 2کیهان‌نورد روس به نام‌های آنتوان شکاپلروف و آناتولی ایوانیشین را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند. سایوز تی.ام.آ -22 در 16 مارس 2012 به زمین بازخواهد
گشت.

سایوز تی.ام.آ -03‌ام ناو بعدی خواهد بود که در 30 نوامبر 2011 سکوی پرتاب بایکونور را با یک گروه بین‌المللی ترک خواهد کرد.
فرماندهی ناو با اولگ کانوننکو کیهان‌نورد باسابقه روس است که قبلا ماموریتی قریب به 200 روزه در مدار داشته و با ایستگاه فضایی بین‌المللی کاملا آشناست. 2سرنشین دیگر یعنی دانالد پتیت از آمریکا و آندره کویپرز، فضانورد سازمان فضایی اروپا نیز از افراد با تجربه به‌شمار می‌روند.

پتیت تاکنون 2بار به فضا سفر کرده و 177 روز از عمرش را در مدار زمین به سر برده است. کویپرز نیز قبلا سفری 11 روزه را به فضا داشته است. برای بازگشت این گروه هنوز تاریخ دقیقی تعیین نشده اما با توجه به سابقه پرواز‌های گذشته، این ماموریت نمی‌تواند بیش از 6یا حداکثر 7ماه باشد.

کد خبر 129303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز