مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین قصد دارد اولین اتاقک فضایی خود را به منظور تمرین عملیات اتصال به ایستگاه فضایی که قرار است تا سال 2020 فعال شود، به فضا پرتاب کند

ایستگاه فضایی چین -تاینگونگ-1

به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی که برنامه فضایی آمریکا در حال متحول شدن است، چین با پرتاب اتاقک فضایی طی هفته جاری که زیربنای ایستگاه فضایی این کشور به شمار خواهد رفت، قدم بسیار بزرگی را در راستای دست یافتن به موقعیتی مستقل در مدار زمین برمی‌دارد.

به گفته مقامات چینی، قرار است اتاقک "تاینگونگ-1" (کاخ بهشتی) در تاریخ 29 یا 30 سپتامبر 2011 با کمک راکت Long March 2F از پایگاه فضایی در صحرای "گوبی" به فضا پرتاب شود.

این اتاقک هشت تنی به عنوان پایگاهی آزمایشگاهی در تمرین‌های مانورهای فضایی و آزمایش تکنیک‌های اتصال به ایستگاه مورد استفاده فضانوردان چینی قرار خواهد گرفت، مهارت‌هایی که برای سر هم بندی و فعال سازی ایستگاهی فضایی توسط چین در سال 2020 حیاتی به شمار می‌رود.

قدم جدید چین در زمینه فعالیت‌های فضایی همزمان با تحولاتی شده است که ناسا در برنامه فضایی انسانی خود ایجاد کرده است که اولین بخش آن بازنشسته شدن شاتل‌های این سازمان بود. ناسا اکنون سه طرح برای پروازهای فضایی در پیش رو دارد، تامین نیروی انسانی ایستگاه فضایی بین المللی، پشتیبانی از توسعه بخش خصوصی در زمینه تاکسی‌های فضایی و طراحی یک پرتابگر سنگین و کپسول فضایی برای سفرهای فضایی فراتر از مدار 362 کیلومتر.

چین برای مشارکت در برنامه‌های فضایی ناسا تلاش فراوانی کرد اما همواره از مشارکت در این برنامه‌ها منع شد تا در نهایت تصمیم گرفت با ساخت ایستگاه فضایی مختص خود مسیرش را به صورت مستقل در فضا بیابد و در پی آن طرح سفر به ماه را به واقعیت تبدیل کند.

ایستگاه فضایی چینی‌ها کوچک‌تر از ایستگاه فضایی بین‌الملی و وزن آن نیز کمتر از 100 تن خواهد بود. این ایستگاه یک اتاقک مرکزی و دو اتاقک آزمایشگاهی خواهد داشت که اتاقک مرکزی محل سکونت سرنشینان ایستگاه نیز به شمار می‌رود.

کد خبر 146912
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز