همشهری آنلاین: دانشمندان ماهواره‌های انتحاری سبک وزنی طراحی کرده‌اند که با اتصال با بادبان‌های فضایی غول پیکر قادر به جمع‌آوری و نابودی زباله‌های فضایی در جو زمین هستند

اهواره‌های انتحاری به جنگ زباله های فضایی می‌روند

به گزارش ایسنا، در حال حاضر پنج هزار و 500 تن زباله فضایی با سرعت هشت کیلومتر در ثانیه در مدار زمین سرگردان هستند که اهواره‌های انتحاری به جنگ زباله های فضایی می‌روندتهدیدی جدی برای امنیت ماهواره‌ها و سرنشینان ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ محسوب می‌شوند.

بادبان فضایی غول پیکر CubeSail‌ که توسط محققان دانشگاه سری (Surrey) انگلیس طراحی شده و قادر به حمل ماهواره‌هایی به وزن 2.72 کیلوگرم به مدار زمین است، می‌تواند زباله‌های فضایی را با خود به جو زمین کشیده و نابود کند.

زمانی که ماهواره بر روی یک هدف در فضا ثابت می‌شود، بادبان‌های بزرگ خورشیدی گسترش یافته و با کاهش دادن سرعت حرکت زباله فضایی، آن را از مدار خارج می‌کنند؛ در نهایت زباله فضایی با کشیده شدن به سمت جو زمین نابود می‌شود.

مراحل تحقیقات و توسعه این طرح با حمایت مالی شرکت فضایی Astrium‌ اروپا طی سه سال گذشته انجام شده و نخستین ماهواره تحت عنوان Space Sail‌ پایان سال جاری میلادی به فضا پرتاب خواهد شد.

این پروژه در مقایسه با طرح‌های موجود، از جمله شلیک لیزر به سمت زباله‌های فضایی بسیار کم هزینه و مقرون به صرفه‌تر است.

کد خبر 217062
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز