همشهری آنلاین: مقامات آلمانی به تازگی اعلام کردند تلسکوپ ROSAT این کشور، در این هفته به زمین سقوط خواهد کرد

در حدود یک ماه پس از سقوط ماهواره آب و هوایی خارج از کنترل سازمان ناسا به زمین، ماهواره ‌ای بزرگ متعلق به کشور آلمان در حال نزدیک شدن به سیاره است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، با وجود اینکه طی چند هفته گذشته مقامات آلمانی زمان سقوط این ماهواره را یکی از روزهای ماه اکتبر یا نوامبر اعلام کرده بودند، اما اکنون این احتمال وجود دارد که ماهواره ROSAT در روزهای شنبه یا یکشنبه، 22 و 23 اکتبر به زمین سقوط کند، در عین حال مقامات فضایی آلمان محدوده گسترده‌تری را برای سقوط این ماهواره در نظر گرفته و این سقوط را در زمانی میان روزهای 21 تا 25 اکتبر پیش بینی کرده‌اند.

ROSAT در حدود یک ماه پس از سقوط ماهواره UARS ناسا به میان اقیانوس اطلس به زمین سقوط خواهد کرد. انتظار می‌رود این رصد خانه 2.5 تنی پرتو ایکس در اتمسفر زمین خرد شود اما بخشی از قطعات بزرگ آن از قدرت مقاومت در برابر حرارت اتمسفر برخوردارند. مقامات آلمانی اعلام کردند در حدود 1.7 تن از قطعات این تلسکوپ متشکل از 30 قطعه بزرگ از آینه آن از سفر از میان اتمسفر جان سالم به در برده و خود را به سطح زمین می‌رسانند.

مقامات آلمانی احتمال برخورد این قطعات با انسان‌ها را یک در دو هزار اعلام کردند که در مقابل خطر برخورد یک در سه هزار و 200 ماهواره UARS تهدید بسیار جدی‌تری به شمار می‌رود. مقامات هوافضای آلمان به دقت حرکت این تلسکوپ را زیر نظر دارند اما نمی‌توانند به صورت قطعی مکان و زمان سقوط آن را تا دو ساعت پیش از برخورد با زمین مشخص کنند، درست مانند ماهواره UARS.

مدار حرکت ROSAT از عرض جغرافیایی 53 درجه شمالی تا جنوبی گسترده شده است، وسعتی که بخشی بزرگ از زمین را پوشش می‌دهد، این به آن معنی است که احتمال سقوط این ماهواره در هر نقطه ای از کانادا تا آمریکای جنوبی وجود دارد.

ROSAT در ژوئن سال 1990 و طی پروژه‌ای مشترک میان آلمان، آمریکا و بریتانیا به فضا پرتاب شد و هشت سال پس از آن این تلسکوپ دچار نقص فنی شده و در نهایت در سال 1999 برای همیشه از کار افتاد. از آن زمان تا کنون این تلسکوپ در مدار زمین حرکتی خارج از کنترل دارد زیرا سوخت آن به پایان رسیده و امکان کنترل آن وجود ندارد.

این تلسکوپ در طول دوران فعالیت خود تصاویر متعدد و ارزشمندی را از فضا به ثبت رسانده است، نقشه کامل از کل آسمان یکی از تصاویر ترکیبی است که با کمک این تلسکوپ به ثبت رسیده است. تعدادی از عکسهای این تلسکوپ و تصاویر به جا مانده از فعالیت‌های آن را می‌توانید مشاهده کنید.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۹