مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهرهای لندن و نیویورک دو منطقه‌ای هستند که در خطر سقوط فضاپیمای روس‌ها قرار دارند اما احتمال قوی‌تر این است که فوبوس-گرانت، پروژه شکست خورده روس‌ها در دریا سقوط خواهد کرد

فوبوس-گرانت، پروژه شکست خورده روسها

دانشمندان اعلام کردند فضاپیمای از کار افتاده فوبوس-گرانت ساعاتی پس از ظهر روز یکشنبه 14 ژانویه 2012 به زمین سقوط خواهد کرد از این رو پروژه کنترل شدید مدار این فضاپیما آغاز شده است.

این امکان وجود ندارد که محل دقیق برخورد فضاپیما با زمین تعیین شود اما احتمال تکرار سناریوی همیشگی سقوط در درون دریا بسیار قوی است، با این همه شهرهای بزرگ جهان از قبیل لندن و نیویورک نیز در خطر برخورد این فضاپیما قرار دارند.

با این همه به دلیل اینکه بیشترین بخش زمین را آب فرا گرفته است، دانشمندان اطمینان زیادی دارند که فوبوس گرانت به درون آب اقیانوس سقوط کند. مسیر کنونی حرکت فضاپیما آن را در زاویه 51.4 درجه شمال و جنوب خط استوا قرار داده است. قرار بود فوبوس-گرانت بر روی قمر فوبوس فرود آمده و پس از نمونه برداری از خاک آن به زمین بازگردد، اما نقص فنی ناشناخته‌ای تمامی نقشه‌های روس‌ها را نقش بر آب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان برای پیش بینی محل دقیق فرود این فضاپیما، کاری که در مورد سقوط فضاپیمای ناسا و آلمان‌ها نیز موفقیت آمیز نبود، باید مسیر حرکت آن را در مدار زمین ثانیه به ثانیه تا رسیدن به اتمسفر دنبال کنند. احتمال می‌رود در آخرین لحظات رسیدن به اتمسفر سرعت فوبوس گرانت به هشت کیلومتر بر ثانیه برسد از این رو می‌تواند در هر نقطه‌ای در محدوده چهار هزار و 300 کیلومتری سقوط کند.

متخصصان احتمال می‌دهند بیش از 30 تکه از این فضاپیما با وزن کلی 200 کیلوگرم به سطح زمین برسند اما خطرناک‌ترین بخش این رویداد سوخت فوبوس گرانت است که امید می‌رود در اتمسفر زمین سوخته و نابود شود. بر اساس کنوانسیون سازمان ملل متحد در صورتی که قطعات به هر بخشی از زمین خسارتی وارد آورد، هزینه این خسارات به عهده دولت روسیه خواهد بود.

در گذشته هیچ گزارشی مبتنی بر آسیب‌های انسانی و خسارت‌های مالی در اثر برخورد فضاپیما یا قطعاتی از یک فضاپیما با زمین ارائه نشده است.

کد خبر 157189
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز