نوشیروان کیهانی زاده: سوم آگوست2007 و 8ماه پس از ایجاد «ویکیلیکس» در اینترنت، انجمن جهانی روزنامه‌نگاران آن را «نیو مدیا = رسانه نو» اعلام و ردیف تازه‌ای در فهرست رسانه‌ها برایش بازکرد.

طرح

 بنیادگذاران این رسانه که کار خود را افشاکردن فساد مالی، اداری و سیاسی در سطح جهان با یافتن اسناد و قراردادن در اینترنت با هدف روشن ساختن مردم و اصلاح وضعیت از این طریق اعلام کرده‌اند بیشترین مخاطبان را به دست آورده‌اند. ویکیلیکس که تاکنون کارهای خلاف اخلاق بسیاری از مقامات، کمپانی‌ها و سیاسیون را افشاکرده شهرت خود را از زمان افشای فساد دولتی در کنیا به دست آورده است. این سازمان توسط چندین روزنامه‌نگار و تکنولوژیست از اروپا، استرالیا، چین، آمریکا و آفریقای‌جنوبی تأسیس شده و دارای یک شورای 9نفره است. مدیر آن یک استرالیایی 39ساله به نام «جولیان پال اسانز» است که در دوران دانشجویی یک هکر (فردی که می‌تواند رموز ارتباطات اینترنتی را بازکند) بود. هزینه این سازمان تنها 250هزار دلار در سال است و تنها 5 کارمند دستمزدبگیر دارد و طوری ساخته شده است که هر کس می‌تواند افشاگری خود را در آن قرار دهد. آخرین کار پر سر و صدای این رسانه نو قراردادن هزاران سند جنگ افغانستان در دسترس همگان بوده که کشتار غیرنظامیان را نیز به دست می‌دهد. همین رسانه بود که فیلم تیراندازی هلی‌کوپتر آمریکایی در بغداد به شماری از مردم عادی و کشتن 12نفر از آنان از جمله 2خبرنگار محلی رویترز را در دسترس همگان قرارداد.

پرورش بهتر، انسان اخلاقی‌تر و منصف‌تر به‌وجود می‌آورد

بانو «کاتلین کینکید» اندیشمند آمریکایی و صاحب فرضیه‌ای نوین برای ایجاد مدینه فاضله، سوم آگوست2007 و یک سال پیش از فوت در یک مصاحبه عمومی از علل شکست خود و آنان که پیش از او برای ساخت جوامع بهتر تلاش کرده بودند از جمله نظام شوروی پرده برداشت. وی که در سال1967 با 7 «هم‌اندیش» خود در نزدیکی شهر «چارلوت ویل» ایالت ویرجینیا، ایجاد مدینه فاضله را به تجربه گذارده بود، در این مصاحبه گفت که تا برخی عادات از بشر سلب نشود، نمی‌توان انتظار داشت که خوشبختی همگانی به دست‌ آید و یکی از این عادت‌ها قانع نبودن انسان به سهم خود است که به‌خودخواهی، خودپرستی، زیاده خواهی، آزمندی و... تعبیر شده است که در نبود یک دستگاه قضایی ناب و دقت در اعمال تکلیف دولت که حفاظت از مال، جان و حیثیت اتباع است، جرم و تجاوز به حقوق دیگران پدید می‌آید.

مهاجرت سکاهای ایرانی نژاد به جنوب روسیه

مهاجرت سکاها (به نوشته مورخان یونان باستان: سیتی‌ها) به جنوب روسیه که یک قوم ایرانی بودند در تابستان 700سال پیش از میلاد پایان یافت. سکاها از سغد و بقیه نقاط تاجیکستان امروز و مناطق اطراف آن به حرکت درآمده بودند. دسته‌ای از آنان راهی جنوب شده بودند که در سیستان مستقر شده‌اند و نام سیستان (سکاستان) از نام این قوم گرفته شده است. سکاها در پی پارس‌ها، مادها و پارت‌ها که یک تبار آریایی را تشکیل می‌دادند از آسیای میانه وارد مناطق جنوبی‌تر فلات ایران و نیز جنوب روسیه شده بودند. مادها (مادیا) قبلا پس از عبور از جنوب روسیه خود را به شمال غربی فلات ایران رسانده بودند. سکاهای مهاجر کوشیدند که وارد منطقه‌ای که امروز مسکو نام دارد نشوند زیرا این منطقه قبلا توسط اقوام فینو- یوگریک که غیرآریایی بودند اشغال شده بود.

کد خبر 112879

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز