نوشیروان کیهانی زاده: مجلس شورای ملی در جلسه هشتم مرداد 1290 خود (29 جولای 1911) برای فرد یا افرادی که محمدعلی‌شاه مخلوع را دستگیر و یا سرش را بیاورد (بیاورند) یکصد هزار تومان جایزه نقدی تعیین کرد.

روزنامه

محمدعلی‌شاه قاجار که برکنار و تبعید شده بود برای پس گرفتن سلطنت با هزاران مرد مسلح از طریق ترکستان روسیه و با کمک این دولت به ایران بازگشته بود. محمدعلی شاه که از 1907 تا 1909 سلطنت کرده بود به دست مشروطه‌طلبان و پس از تصرف تهران برکنار شده بود.

قانون جنگ دفاعی پارسیان و بخشنامه استالین

بخشنامه نظامی شماره 227 استالین، رهبر وقت جماهیر شوروی 28جولای 1942 خطاب به یکایک افراد مسلح این کنفدراسیون صادر شد که در آن عقب‌نشینی سرباز در نبرد دفاعی وقت را بدون دریافت دستور کتبی فرماندهان ارشد ممنوع و مجازات تخطی از این بخشنامه را اعدام فوری تعیین کرده بود. ظهر همین روز، رادیو مسکو که صدای آن از بلندگوهای سربازخانه‌ها برای شنیدن نظامیان پخش می‌شد به تفسیر این بخشنامه که آن را لازم و حیاتی خوانده بود پرداخت و گفت: پارسیان با چنین قانونی به‌مدت 12 قرن یک امپراتوری بزرگ داشتند و 225سال تنها ابرقدرت جهان بودند. در آن سرزمین 2 بار از این قانون تخطی شد و هربار امپراتوری آنان از دست رفت.

پستخانه ایران

پستخانه ایران به نام «پستخانه جلیله» از هفتم مرداد 1313 (29 جولای 1934)در ساختمان تازه خود (خیابان امام خمینی(ره) ـ سه‌راه خیام) که پنجم مرداد گشایش یافته بود به‌کار روزمره پرداخت. کار ساختن این عمارت با هزینه 500هزارتومان 6سال طول کشیده بود. ایران نخستین کشور جهان است که پستخانه دایر کرده است. سابقه تأسیس پستخانه در ایران به زمان داریوش (چهارم جولای سال 489 پیش از میلاد) باز می‌گردد که پستخانه آمریکا شعار 2500ساله آن را بر سر در خود نصب کرده است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل 44 خود، پست را همانند رادیو و تلویزیون، تلگراف و تلفن (مخابرات)، راه و راه آهن و... دولتی (در مالکیت عمومی) و در اختیار دولت قرارداده است.

زادروز دمکراسی

«سولون» خطیب آتنی که به خواست مردم این شهر مأمور تغییر نظام حکومتی شده بود 29 جولای سال 594 پیش از میلاد منشور خود را که نخستین سنگ زیربنای دمکراسی در جهان شناخته شده است در برابر اجتماعی از مردم این شهر اعلام کرد. در این منشور تأکید شده بود: قانونی که بر مردم حکومت خواهد کرد باید به تصویب خودشان یا نمایندگانشان برسد. برای این منظور، یک شورای 400نفری باید تشکیل شود که برای هر رشته از امور، کارشناسان متعدد در دسترس داشته باشد. تصمیمات شورا باید در اجتماع منظم مردم که در سپیده دم تشکیل می‌شود- که به کار روزانه آنان لطمه نزده- اعلام شود و هر مرد 18ساله و بالاتر می‌تواند نفی این تصمیمات را بخواهد و بر له یا علیه آنها نطق کند و سپس رأی‌گیری شود. تنها کسانی از نطق کردن و رأی دادن باید ممنوع باشند که فئودال (ارباب مزرعه) باشند، ازدواج نکرده باشند، وظایف خود را در قبال پدر و مادرشان انجام نداده باشند، مالیات دولت را نپرداخته باشند و در جنگ‌های میهنی (دفاعی) از پیش دشمن فرار کرده باشند.

فرمول دمکراسی

29 جولای زادروز الکسیس توکویل، اندیشمند، تاریخ‌دان و نویسنده فرانسوی است که در سال1805 به دنیا آمد و فرمول دمکراسی را به این صورت نوشت:

نظر و رأی مردم (انتخابات) + برابری در حقوق + نبودن تبعیض در جامعه + آزادی = دمکراسی

توکویل تشکیل انجمن‌های صنفی و حرفه‌ای را توصیه کرده است.

کد خبر 112493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز