نهم آگوست سال‌480 پیش ازمیلاد (مطابق 18‌مرداد) واحدهای کوهستانی ارتش ایران- تنها ابرقدرت وقت روی کره زمین- در جریان لشکرکشی خشایارشا به یونان و اروپای‌جنوبی، پس از یک رشته جنگ شدید در ارتفاعات مشرف بر تنگه ترموپیل واقع در شمال یونان، نظامیان اسپارت، تسپیان‌ها و تبان‌ها از جمله «لئونیداس» پادشاه اسپارت را نابود و راه را برای عبور واحدهای پیاده و سواره امپراتوری باز و بی‌خطر کردند تا به سوی آتن به پیشروی خود ادامه دهند. این شهر در همین لشکرکشی به دست ایران افتاد.


خشایارشا که در صحنه نبرد ترموپیل بود، پس از اینکه واحدهای کوهستانی ارتش ایران از جمله هزار مرد از منطقه پکتیا (این ایالت خاوری ایران زمین، هنوز به همین نام است و در مشرق افغانستان قراردارد) اسپارتی‌ها را درمحاصره گرفتند، به لئونیداس پیشنهاد کرد که راه را برای فرار او و باقیمانده افرادش باز می‌گذارد تا بگریزند، ولی قانون اسپارت عقب‌نشینی و تسلیم نظامی را منع کرده بود، بنابراین اسپارتی‌ها به جنگ ادامه دادند و همه آنان کشته شدند.

افتادن اصفهان به دست طغرل سلجوقی و...

نهم آگوست 1052‌میلادی (18‌مرداد 431 هجری خورشیدی) شهر اصفهان به دست طغرل سلجوقی افتاد. 12سال پیش از این، سلجوقیان که از ترکان غز (اغوز) بودند و از آن سوی رود «سیردریا» آمده بودند بر غزنویان (دسته دیگری از ترکان مهاجر) غلبه کرده، به قدرت رسیده و از آن پس سرگرم تصرف شهرهای ایران‌زمین، یکی پس از دیگری بودند. طغرل چشم به اصفهان داشت و می‌خواست آن را مرکز حکومت خود قراردهد. وی در سال‌1051 به محاصره اصفهان دست زد. اصفهان یک سال مقاومت کرد و مقاومت اصفهانی‌ها تا تسلیم شدن داوطلبانه حکمران آن ادامه داشت. گفته شده است که طغرل به حکمران اصفهان که بر چند شهر دیگر حکومت داشت پیام محرمانه فرستاده و وعده داده بود که اگر تسلیم شود، یزد را از او نخواهد گرفت که چنین شد.

هوش دست ساز

امروز زادروز پروفسور «ماروین مینسکی» دانشمند ریاضیات و علوم کامپیوتراست که نهم آگوست 1927 به دنیا آمد و با کمک همکارانش، (آرتیفیشل اینتلیجنس = هوش دست‌ساز) لابراتوار مربوط را در انستیتو تکنولوژی ماساچوست به‌وجود آورد که پیشرفت بزرگی در علوم کامپیوتر به شمار می‌رود. پروفسور مینسکی تا سال‌2003‌، 8کتاب درسی در رشته‌های علوم کامپیوتر نیز تالیف کرده است.

دومین بمباران اتمی ژاپن با 60‌هزار کشته و 80‌هزار مجروح

نهم آگوست 1945‌و 3روز پس از فرود آمدن نخستین بمب اتمی بر هیروشیما، ساعت 11‌و‌20‌دقیقه بامداد به وقت محلی دومین بمب اتمی آمریکا با قدرت تخریبی معادل 22‌هزار تن «تی‌ان‌تی» بر ناکازاکی شهر دیگر ژاپن افکنده شد که به‌علت وزش باد بر گوشه‌ای از شهر فرود آمد و یک سوم شهر از جمله کارخانه‌های فولادسازی و صنعتی «میتسوبیشی» را نابود کرد و جمعا 80هزار تن کشته و 60‌هزار نفر دیگر مجروح شدند.

دولت وقت ژاپن این بمباران اتمی را عملی «غیرانسانی» خواند و از نقاط دیگر جهان هم صدای انتقاد شنیده شد. در آن زمان، آمریکا دارنده منحصر به فرد سلاح اتمی بود. این دو حمله، کشورهای دیگر را به فکر تولید چنین سلاحی انداخت که حتی اگر آن را به کار نبرند، یک ابزار قدرت و نیز وسیله‌ای برای جلوگیری از حمله نظامی دیگران به آنها خواهد بود.

کد خبر 113371

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز