یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۴:۵۹
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: یکم آگوست 1946 و یک‌سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، کل هزینه آمریکا دراین جنگ (از هفتم دسامبر‌1941 تا نیمه آگوست 1945) اعلام شد که به پول امروز (آگوست 2010) 4تریلیون دلار بود.

نقشه


 به عبارت دیگر، هر نظامی 67 هزار دلار در هر سال. در مقایسه، هزینه جنگ عراق و افغانستان برای آمریکا تا به امروز به یک تریلیون دلار رسیده است؛ یعنی هزینه هرنظامی (سرگرم عملیات) در یک‌سال یک‌میلیون و یکصد‌هزار دلار که خیلی سنگین است و بر بدهی‌های این دولت افزوده و مانع خروج از رکود اقتصادی شده است. در طول جنگ ویتنام (دهه‌های 1970‌- 1960) هزینه یک نظامی آمریکایی به پول امروز 132‌هزار دلار بود.

‌اخراج اشرف پهلوی از ایران

به دستور دکتر محمد مصدق رئیس دولت وقت، دهم مرداد 1331 (یکم آگوست 1952) اشرف، خواهر دوقلوی پهلوی دوم، ایران را ترک کرد و روانه اروپا شد. مصدق بارها در سخنرانی‌هایش گفته بود که هیچ عاملی بیش از مداخله و اعمال نفوذ اصحاب نام [خواص] و متنفذان در معاملات دولتی و انتصابات و اموری نظیر اینها مردم را عصبی و آماده عصیان نمی‌کند. این مداخلات همه قشرها را خشمگین می‌سازد به‌ویژه طبقه منور و متوسط را که کوشش ما بر افزایش شمار اعضای این طبقه است. وی افزوده بود که معنا و مفهوم اعمال نفوذ در امور دولتی و رواج پارتی بازی در یک کشور این است که دمکراسی چنین کشوری ناقص و آبکی است، قوانین، سطوری برکاغذ‌ند و دستگاه قضایی ناکارآمد است و من اجازه نخواهم داد که ایران با آن گذشته تابناک چنین کشوری باشد.

کشتار در دانشگاه تگزاس

یکم آگوست‌1966 حادثه‌ای کم سابقه در دانشگاه تگزاس واقع در شهر آستین روی داد. در این روز- نزدیک ظهر، چارلز جوزف ویتمن، دانشجوی 25‌ساله رشته معماری که قبلا یک سرباز تفنگدار بود پس از کشتن مادر و همسر خود در 2خانه جداگانه، با تفنگ و به حد کافی مهمات، به دانشگاه ‌رفت و از برج 27‌طبقه دانشگاه بالا رفت و از آنجا بنای تیراندازی به پایین را گذارد و به هر کس که در دید او قرار گرفت تیراندازی کرد؛ از دانشجو و استاد تا مراجعین عادی و کارمند. در این تیراندازی 14‌تن از جمله یک بانوی حامله کشته و 33‌تن دیگر زخمی شدند و چارلز جوزف هم به دست پلیس کشته شد. ‌

قراردادهای محدودشدن تسلیحات اتمی- موشکی مسکو و واشنگتن

5ماه پیش از فروپاشی شوروی و در این روز از سال‌1991، جورج‌بوش (پدر) رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در مسکو با میخائیل گورباچف قرارداد کاهش سلاح‌های اتمی تا میزان یک سوم و موشک‌های دوربرد 2کشور را تا 50‌درصد امضا کرد. این قرارداد « استارت - 1» نامیده شده که از قراردادن حروف اول کلمات عنوان قرارداد در کنار هم ساخته شده است. این قرارداد که در آن طرف مغبون، مسکو بود، متحدین آمریکا را شامل نمی‌شد. دولت مسکو، متحد اتمی خارج از چارچوب اتحاد شوروی نداشت ولی انگلستان و فرانسه متحدان نظامی آمریکا و نیز اسرائیل دارای چنین سلاح‌هایی بوده‌اند.

کد خبر 112662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز