نوشیروان کیهانی زاده: 316سال از زمانی می‌گذرد که صدر اعظم ایران (بزرگ وزیر) با تحریف مطلب به وصیت شاه متوفی اعتنا نکرد، مصالح وطن و هموطنان را قربانی خودخواهی‌هایش ساخت و سلطان حسین را که نه مدیر بود و نه مدبر به شاهی برگزید.


صدر اعظم با این خیانت به امانت (تحریف و جعل توصیه متوفی) باعث جنگ داخلی ایرانیان و انحطاط ایران شد. این تجربه تلخ باید درسی برای نسل‌های ایرانی باشد. شاه سلیمان صفوی که دارای 7پسر بود پس از 28 سال سلطنت درگذشته بود و پیش از آن، وصیت کرده بود با اینکه سلطان حسین فرزند ارشد اوست، به‌دلیل حجب و کمرویی و علاقه‌مندی‌اش به عزلت و تن‌آسایی (تن آسانی) و عدم‌شایستگی برای اداره امور کشور و نداشتن تجربه در سیاست و تنظیم امورات ارتش، به مصلحت مملکت و ملت است که سلطان مرتضی پسر کوچک‌تر را شاه کنند...

سالروز استقلال هند و پاکستان

14 آگوست 1947 در نیمه شب، دولت لندن به هند و پاکستان به‌صورت دو «دومینیون» وابسته به جامعه مشترک المنافع استقلال داد. آن دولت که بیش از یک قرن شبه قاره هند را در کنترل داشت 23 ژوئن 1947 تصمیم به تقسیم این شبه قاره به دو کشور هند و پاکستان گرفت و خطوط تقسیم را ترسیم کردو با این خطوط، پنجاب و بنگال هرکدام دو نیمه شدند. پاکستان چهاردهم آگوست را به‌عنوان روز استقلال برگزار می‌کند و هند پانزدهم آگوست را. هند در سال 1950 نظام جمهوری اعلام کرد و از چارچوب امپراتوری لندن کاملا خارج شد و پاکستان 23 مارس 1956(نوروز) یک جمهوری اسلامی شد.

پایان جنگ جهانی دوم در همه جبهه ها

14 آگوست 1945 مصادف است با پایان جنگ جهانی دوم در همه جبهه‌ها. در این روز (ظهر 15 آگوست به وقت توکیو) هیروهیتو، امپراتور وقت ژاپن اعلامیه تسلیم بدون قید و شرط این کشور را امضا کرد و جنگ در خاور دور نیز پایان یافت. شرایط تسلیم ژاپن در کنفرانس پوتسدام به تصویب سه فاتح ردیف یکم وقت (سران دولت‌های مسکو، واشنگتن و لندن) رسیده بود. قرارداد نهایی تسلیم، دوم سپتامبر 1945 در عرشه ناو میسوری امضا شد. ژاپن در پی دو بمباران اتمی، با اینکه نیروهایش مناطق خارجی متعدد در اختیار داشتند از ترس بمباران سوم، تسلیم شد. آلمان قبلا شکست خورده و از پای درآمده بود.

روزی که انگلیسی‌ها به بحرین استقلال دادند

چهاردهم آگوست 1971انگلیسی‌ها به بحرین 660 کیلومتری مرکب از 33جزیره کوچک و بزرگ که امروزه حدود 700 هزار تن جمعیت دارد استقلال دادند. انگلیسی‌ها در طول سلطه بر بحرین تلاش بسیار کردند تا ماهیت ایرانی آن را تضعیف کنند. در طول سلطه انگلیسی‌ها، همواره بر سر بحرین میان دولت ایران و دولت لندن مشاجره بود و این مشاجرات در زمان حکومت دکتر مصدق به اوج رسیده بود. پارلمان ایران با تصویب یک قانون، بحرین را استان 14 ایران قرار داده بود.

کد خبر 113782

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز