نوشیروان کیهانی زاده: 21 مرداد‌1358 (دوازدهم آگوست‌1979)، سرتیپ بازنشسته عبدالله وثیق، رئیس پیشین پلیس تهران به حکم قاضی شرع دادگاه انقلاب اسلامی تیرباران شد.

جرم وثیق مشارکت در کشتار معترضین به دستگیری و بازداشت امام‌خمینی(ره) در قم و انتقال او به تهران و سرکوبی خونین تظاهرات 15خرداد1342 بود.

دفاع آریو برزن، نمونه جانبازی ایرانیان در راه میهن

بر پایه یادداشت‌های روزانه «کالیستنس» مورخ رسمی اسکندر، 12آگوست سال330 پیش از میلاد، نیروهای این فاتح مقدونی، در پیشروی به‌سوی «پرسپولیس» پایتخت وقت ایران، در یک منطقه کوهستانی صعب‌العبور (دربند پارس، «تکاب» در کهگیلویه) با یک هنگ ارتش ایران به فرماندهی ژنرال «آریو برزن» روبه‌رو و متوقف شدند. این هنگ یک‌هزار تا هزار و 200‌نفری چندین روز مانع ادامه پیشروی ارتش انبوه اسکندر شده بود که مصر، بابل و شوش را قبلا تصرف کرده و در 3جنگ، داریوش سوم را شکست و فراری داده بود. سرانجام این هنگ با محاصره کوه‌ها و حمله به افراد آن از ارتفاعات بالاتر، از پای درآمد و فرمانده دلیر آن نیز برخاک افتاد.

هجوم سیاسی به ریشه زبان پارسی

12آگوست 1927 (21 مرداد‌1306 هجری خورشیدی) یک آکادمی روس زبان تاجیک‌ها را که «پارسی اصیل» است عنصری مجزا از پارسی ایران و زبانی مستقل اعلام کرد! و برای اثبات این ادعا چند سند مجعول (به قول آن آکادمی؛ تاریخی) هم به دست داده بود. سیاسی بودن عمل هنگامی ثابت شد که متعاقب بیانیه آکادمی، در قفقاز شمالی اقدام‌های ناموفقی برای قتل واژگان و بقایای پارسی باستان آغاز شد.

توقف فعالیت‌های فضایی روسیه، نتیجه یک معامله پنهانی

دانشمندان شوروی 12آگوست1962 «پاول پوپوویچ» فضانورد این کشور را که یک افسر هوایی بود با سفینه وستوک‌- 4 در مدار زمین قرار دادند. پرتاب این سفینه به مناسبت سالگرد آزمایش نخستین بمب هیدروژنی شوروی صورت گرفته بود که 11آگوست1953 صورت گرفته بود. شوروی سال‌ها در زمینه موشکی و فضایی جلوتر از دیگر کشورهای جهان بود که این فعالیت پس از فروپاشی آن جماهیریه متوقف شد. گفته شده است که توقف امور فضایی روسیه حکایت از یک معامله پنهانی دارد. غرب هنوز به روسیه اجازه ورود به سازمان بین‌المللی تجارت را نداده بود.

تجربه ایجاد کنفدراسیون

«الیور ماوت» که کوشید کانادا به‌صورت یک کنفدراسیون درآید 12‌آگوست1820 به دنیا آمد و هنگامی که فرماندار اونتاریو بود متوجه تبدیل یک سرزمین مهاجرنشین مرکب از مردم مختلف نژاد و فرهنگ به یک کنفدراسیون شد. وی با توجه به تعصب فرانسوی داشتن کوبکی‌ها، لازمه حیات کانادا را در قرارگرفتن این سرزمین در چارچوب یک کنفدراسیون مشاهده کرد که ایالت‌های عضو آن دارای اختیارات زیاد و اختیارات دولت مرکزی محدود باشند. الیور سپس به نوشتن تعریف بر کنفدراسیون کانادا و تعیین اختیارات هر ایالت، روابط ایالات باهم و با دولت مرکزی پرداخت و آنگاه تلاش بسیار کرد تا این نظر خود را بقبولاند و موفق شد و به همین لحاظ به بانی کنفدراسیون کانادا مشهور شده است. ولی تجربه کنفدراسیون کردن در نقاط دیگر جهان موفقیت نداشته است. بلشویک‌ها امپراتوری روسیه و تیتو یوگسلاوی را کنفدراسیون کردند که فروپاشیدند. اندیشمندان گفته‌اند که تنها با تجربه ترکیه که ارتش، پاسدار قانون اساسی قرار داده شود ممکن است امید مختصر به بقای یک کنفدراسیون داشت.

کد خبر 113612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز