نوشیروان کیهانی زاده: 25 امرداد 1358 (16 آگوست 1979) شورای انقلاب یک قانون مطبوعات تازه برای ایران تصویب کرد که 6سال اجرا شد و سپس جای خود را به قانون مطبوعات فعلی (مصوب سال 1364) سپرد.

فنجان چای


کشورهای دیگر، نظام رسانه‌ای (همانند نظام پزشکی) دارند نه قانون مطبوعات و موارد کیفری این حرفه در قانون کیفر عمومی‌شان مندرج است. هدف از نظام رسانه‌ای تنظیم وضعیت با هدف رشد حرفه‌ای رسانه‌ها به‌عنوان ابزار ارتقای همه جانبه مردم (فرهنگ، تمدن و معلومات عمومی) است.

نخستین فرار شاه از کشور

سرهنگ نعمت‌الله نصیری (بعدا سپهبد) فرمانده وقت واحد گارد سلطنتی نامه شاه مبنی بر عزل دکتر محمد مصدق از نخست‌وزیری ایران را 3 روز پس از
امضا شدن، در ساعت 2بامداد 16 آگوست 1953 (25 امرداد 1332) به خانه او واقع در خیابان کاخ (خیابان فلسطین جنوبی) رسانید که توسط ماموران محافظ خانه دستگیر و بازداشت شد و چند ساعت بعد، شاه پس از اطلاع از دستگیری نصیری، با بانوی خود ثریا از طریق فرودگاه کلاردشت با هواپیمای اختصاصی‌ای که خاتمی، افسر نیروی هوایی (بعدا شوهر فاطمه، خواهر شاه) خلبانی آن را برعهده داشت به‌صورت فرار از کشور خارج شد و به بغداد رفت، زیرا واحد گارد او خلع سلاح و دستور احضار سرلشکر بازنشسته فضل‌الله زاهدی (که شاه به او حکم نخست‌وزیری داده بود) و جمع دیگری داده شده بود و کار جمع‌آوری عکس‌های شاه از ادارات دولتی هم آغاز شده بود.

اعدام عاملان کودتای نوژه و رئیس بانک مرکزی

25 امرداد 1359 رسانه‌های کشور اعدام عاملان کودتای نوژه و نیز رئیس پیشین بانک مرکزی را به تفصیل گزارش کردند.در این گزارش، از عاملان کودتای نوژه که از حمایت آمریکا و اسرائیل بر خوردار بودند نام برده شده بود. محاکمه آنان روزهای هجدهم تا بیستم امرداد انجام و جملگی مفسد فی الارض تشخیص داده شده بودند.

روز استقلال اندونزی

16 آگوست 1945 (هفدهم به وقت جاکارتا) دکتر احمد سوکارنو (1970 - 1901) تقریبا بلافاصله پس از اعلام پایان جنگ جهانی دوم در خاور دور، با تأسیس یک دولت موقت، استقلال وطنش را اعلام کرد و آن مجمع الجزایر را جمهوری اندونزی خواند و با سلاح‌هایی که ژاپنی‌ها در اختیار وی قرار داده بودند، دست به ایجاد یک ارتش انقلابی زد تا مانع بازگشت هلندی‌های استعمارگر شود. نیروهای ژاپنی پس از دریافت دستور پایان جنگ، در اندونزی برخی از سلاح‌های خود را به سوکارنو داده بودند. اندونزی از جمله مناطق اشغالی ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم بود.

کد خبر 113889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز