سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۴:۵۶
۰ نفر

خبرگزاری پارس (ایرنای امروز) 19‌امرداد سال‌1313 (10‌آگوست 1934) آغاز به کار کرد تا تصمیمات دولت، مذاکرات و مصوبات مجلس، فعالیت‌های سازمان‌های دولتی و غیردولتی و افراد را به ایرانیان و سایر ملل گزارش کند و اخبار «مطلق، موثق و مهم» سایر ملل را برای آگاه شدن ایرانیان به رسانه‌های کشور برساند.


پهلوی یکم، پس از دیدار از ترکیه و مشاهده طرز کار خبرگزاری آناتولی درصدد تأسیس یک خبرگزاری مشابه در ایران برآمده بود و آژانس پارس (خبرگزاری پارس) که امروز 76‌ساله می‌شود پا به عرصه وجود گذارد. این خبرگزاری مدتی مستقل، زمانی وابسته به وزارت امورخارجه، سال‌ها زیر نظر معاون نخست‌وزیر (مستقیما تابع دولت) و سپس بخشی از وزارت اطلاعات و جهانگردی (ارشاد امروز) بود.

دمکراسی کنفوسیوسی

بنا بر محاسبات تقویمی تازه، کنک کویی (آموزگار بزرگ- کنفوسیوس) دهم آگوست سال‌479 پیش از میلاد (همزمان با حکومت خشایارشا برایران) در 70سالگی درگذشت، اما اندیشه‌های او همچنان زنده مانده است. افکار او عمدتا در زمینه اخلاقیات، مسئولیت، حکومت و هماهنگی در جامعه مخصوصا میان خادمان امور عمومی (کارکنان دولت= پابلیک سروانت) است. نظرات کنفوسیوس- که در سال‌551 پیش از میلاد در «شاندونگ» چین به دنیا آمد- 3قرن پس از وفاتش مورد توجه رهبران چین قرارگرفت و ضابطه روابط دولت و مردم شد.

روزی که ژاپن تسلیم شد

24‌ساعت پس از فروافتادن دومین بمب اتمی آمریکا بر «ناگاساکی= ناکازاکی» و صدور این تهدید، هری ترومن رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، گفت که اگر ژاپن تسلیم نشود بمباران اتمی ادامه خواهد یافت. دهم آگوست‌1945 دولت ژاپن اعلام کرد به شرط اینکه به موقعیت و مقام امپراتور دست نخورد تسلیم خواهد شد. این در حالی بود که نیروهای ژاپنی بسیاری از سرزمین‌هایی را که تصرف کرده بودند همچنان در اشغال داشتند. به این دلیل، پاره‌ای از مورخان نوشته‌اند که امپراتوری ژاپن تسلیم سلاح اتمی شد، نه آمریکا. درست در همین روز (دهم آگوست) در سال‌1904 ناوگان ژاپن، ناوگان روسیه در خاور دور را در یک شبیخون منهدم کرده بود. در پی سقوط آلمان و پایان جنگ در جبهه‌های اروپا، روسیه میلیون‌ها نظامی وارد خاور دور کرده بود. برخی از مورخان نوشته‌اند که ترس از افتادن ژاپن به دست روس‌ها که هنوز کینه شکست سال‌1904 را در سینه دارند، بیش از حملات اتمی آمریکا، امپراتور ژاپن را وادار به تسلیم کرد.

زادروز مردی که پس از 14 قرن، وحدت و استقلال ایتالیا را تأمین کرد

«کامیلو کاوور» روزنامه‌نگار، میهن‌دوست و سیاستمداری که در قرن‌19 با سعی و تلاش بسیار موفق شد وطنش ایتالیا را پس از نزدیک به 14‌قرن یکپارچه کند و به‌صورت یک قدرت اروپایی درآورد دهم آگوست‌1810 به دنیا آمد. تنها آرزوی او تأمین وحدت و کسب عظمت ایتالیا بود که قرن‌ها قطعه قطعه شده بود و هر گوشه‌‌اش تحت سلطه یک قدرت اروپایی بود. در این کار مهم، بسیاری، از جمله گاریبالدی به «کاوور» کمک کردند ولی مغز او کارساز اصلی بود.

کد خبر 113469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز