دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا (428-370ق) در افشنه از دهکده‌های بخارا به دنیا آمد.

طرح - کتاب

تحصیلات مقدماتی را در بخارا شروع کرد و در 10سالگی قرآن و علوم ادب را فراگرفت. سپس به تحصیل فلسفه، فقه، هندسه،‌ منطق، طبیعیات،‌ الهیات و طب پرداخت و در 16سالگی از تمامی استادان خود بی‌نیاز شد. ابوعلی‌سینا نه تنها برای تمدن ایرانی و اسلامی بلکه چهره‌ای تابناک در تاریخ تمدن جهان به شمار می‌رود. در ایران اول شهریورماه سالروز تولد ابن‌سینا، طبیب بزرگ ایرانی به پاس زحمات جامعه‌پزشکی، روزپزشک نامگذاری شده است.

سالروز جنگ چالدران

23 آگوست سال 1514میلادی (496 سال پیش در شهریورماه)، دشت چالدران در نزدیکی خوی صحنه نخستین جنگ عثمانی (ترکیه) و ایران بود. در این جنگ شاه‌اسماعیل صفوی به‌دلیل نداشتن اسلحه آتشین (توپ و تفنگ) و یک ارتش ملی (غیر عشایری) شکست خورد. هدف‌های سلیم‌اول، سلطان وقت عثمانی از لشکرکشی به ایران عبارت بود از: جلوگیری از گسترش مذهب شیعه اثنی عشری که مذهب رسمی ایرانیان اعلام شده بود به متصرفات عثمانی و ضمیمه‌کردن مناطق کردنشین شمال غربی و نیز مناطق محل سکونت ترکمانان به قلمرو خود. سلطان سلیم تنها به یک هدف خود که ضمیمه ساختن قسمتی از مناطق کردنشین و ترکمان‌نشین به قلمرو عثمانی بود، رسید. سلطان سلیم یکم پس از پیروزی در نبرد چالدران به سوی تبریز پیش راند و چهارم سپتامبر (نیمه شهریور) وارد این شهر شد، اما بر اثر مقاومت مردم و جنگ و گریز نیروهای محلی وفادار به شاه اسماعیل، مجبور به بازگشت شد.

سپاسگزاری شاه از مامور «سیا»

23 آگوست 1953 (یکم شهریور 1332) سرلشکر زاهدی کابینه خود معروف به کابینه کودتا را تشکیل و به بسیاری از کسانی که به او در رسیدن به قدرت یاری داده بودند مقام و منصب و امتیازهای متعدد داد.در همین روز، کِرمیت روزولت، مامور ارشد «سیا» که از او به‌عنوان یک عامل طرح براندازی حکومت مصدق نام می‌برند با شاه ملاقات کرد. طبق بعضی نوشته‌ها، شاه در این ملاقات از کِرمیت روزولت که او را به قدرت باز گردانده بود سپاسگزاری کرده بود! در همین روز، روزنامه‌هایی که پس از فرار شاه، مطالبی بر ضد‌او نوشته بودند توقیف شدند.

خودفریبی روس‌ها با امضای پیمان عدم‌تجاوز با هیتلر

23 آگوست 1939میان دودولت آلمان و شوروی (هیتلر و استالین) یک پیمان عدم‌تجاوز ده ساله به امضا رسید. به باور تاریخ‌نگاران، سران وقت شوروی که از سابقه دشمنی و کینه هیتلر نسبت به کمونیسم آگاه بودند فریب خودشان و او را خوردند و تن به امضای پیمان دادند. برای هیتلر، این پیمان تنها 2سال و 2ماه مفید بود و در سال 1941 خاک شوروی را مورد حمله قرارداد و بزرگ‌ترین تلفات یک جنگ در طول تاریخ را به آن اتحادیه وارد ساخت و ویرانی فراوان به بارآورد. مورخان معاصر، پیمان عدم‌تجاوز هیتلر و استالین را نخستین فریب روس‌ها از غرب در قرن بیستم به‌شمار آورده‌اند.

کد خبر 114437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز