نوشیروان کیهانی زاده: اجباری شدن درس ورزش در مدارس ایران از چنین روزی در سال 1306 قانون شد و قرارشد که از آغاز سال تحصیلی (2‌هفته بعد) به برنامه هفتگی مدارس اضافه شود.


 لایحه مربوط، چند روز پیش از این، از تصویب مجلس گذشته بود که پس از طی مراحل مرسوم، از 15 شهریور 1306به‌صورت قانون درآمد. در آن زمان هدف از درس ورزش، تندرستی و آشنا شدن دانش‌آموزان با تاریخچه و اصطلاحات بازی‌ها بود، نه تماما تمرین فوتبال، والیبال و... . در اجرای این قانون، از همان سال در مدارس کشور وسایلی از قبیل پارالل و بارفیکس نصب شد. دویدن، شنا کردن، قدم آهسته و رژه رفتن نیز در برنامه‌های درسی ورزش مدارس قرارگرفت.

نویسنده «راه‌ها به کجا ختم می‌شوند» و مبتکر روش نوین روزنامه‌نگاری

«ماریو مونته فورته تولدو» داستان‌نگار شهیر گواتمالایی و یکی از نویسندگان بزرگ قرن 20 در زبان اسپانیایی ششم سپتامبر 2003 در 92 سالگی دیده از جهان فرو بست. معروف‌ترین داستان او «راه‌ها به کجا ختم می‌شوند» نام دارد که برپایه آن فیلم سینمایی پربیننده‌ای هم ساخته شده است. بیشتر داستان‌ها و نمایشنامه‌های «مونته فورته» زمینه سیاسی و انتقادی در حمایت از مردم (توده‌ها) دارد. «مونته فورته» پس از در نظرگرفتن موضوع هر داستان به میان مردم مربوط به سوژه می‌رفت و مدتی را میان آنان زندگی می‌کرد تا نوشته او انعکاس واقعیات باشد.

درباره «فراز»، ادیب پشتون پاکستانی

امروز سالروز درگذشت احمدشاه متخلص به «فراز» شاعر بزرگ پشتون پاکستانی و استاد ادبیات پارسی در دانشگاه پیشاور است که در سال 2008 درگذشت. فراز که هنگام مرگ 77 ساله بود در کتاب درسی «روش‌های نگارش» اندرز داده است که به‌گونه‌ای باید نوشت که همگان بتوانند مفاهیم آن را درک کنند تا فایده‌بخش باشد. بسیاری از ادیبان، فراز را از شاعران هم‌ردیف علامه محمد اقبال پارسی - اردو سرای معروف شبه قاره- به شمار می‌آورند. تالیف فراز در زمینه« ادبیات پارسی در قرون وسطی» به زبان انگلیسی ترجمه و در دانشگاه‌های کشورهای انگلیسی زبان تدریس می‌شود.

ترور رئیس‌جمهوری آمریکا

ششم سپتامبر سال 1901 هنگامی که «ویلیام مک کینلی» بیست و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا از نمایشگاه کشورهای قاره آمریکا در شهر «بافالو» واقع در ایالت نیویورک دیدن می‌کرد، هدف گلوله یک آنارشیست 28 ساله (به‌اصطلاح دهه یکم قرن 21: تروریست) به نام «لئون ژلوگوژ» قرار گرفت و 8روز بعد درگذشت و معاون او تئودور روزولت که شهرت دارد امپریالیسم آمریکا با حکومت او پا به عرصه وجود گذاشته است بر جای وی نشست. تئودور پدربزرگ کرمیت روزولت از طراحان کودتای 28 مرداد تهران است. لئون که همان دم دستگیر شده بود 53 روز بعد (29 اکتبر) اعدام شد. وی به پیروی از فرضیه آنارشیسم (آنارکیسم، نوعی سوسیالیسم که ترور فردی را منع نکرده است) که در آن روزگار عالمگیر شده بود اعتراف کرده بود.

کد خبر 115409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز