نوشیروان کیهانی زاده: روز 29 شهریور 1298 هجری شمسی مردم مشهد در اجتماع بسیار بزرگی به مخالفت با قرارداد وثوق‌الدوله برخاستند.

کتاب

 سخنرانان با سخنانی از مردم می‌خواستند تا با اتحاد خود انگلیسی‌ها را از ایران بیرون کنند. این اعتراضات سراسر ایران را دربرگرفته بود. در قرارداد وثوق‌الدوله مالیه و قشون ایران زیرنظر معلمین و فرماندهان انگلیسی قرار می‌گرفتند و بابت آن انگلستان 2 میلیون لیره وام به ایران می‌داد.

نویسنده‌ای که کتاب‌نویسی ژورنالیستی را ابداع کرد

بیستم سپتامبر زادروز «آپتن سینکلر» مولف 90 کتاب به روش روزنامه‌نگاری اینوستیگیتیو است که به سال 1878 در بالتیمور آمریکا به دنیا آمد و 90‌سال عمر کرد. روش کار او که کتاب نویسی ژورنالیستی عنوان یافته جهانی شده و در دهه یکم قرن‌21 این نوع کتاب‌ها از لحاظ فروش پس از «داستان» (نوول) مقام دوم را داشته‌اند. کتاب‌های سینکلر به بیشتر زبان‌ها ترجمه شده‌اند. سینکلر تنها مولف در جهان بود که با هدف کسب درآمد کتاب نمی‌نوشت. وی در خاطراتش که کتابی است قطور نوشته است: اگر پس از مرگ، قلب مرا بشکافند در آنجا این عبارت را خواهند یافت: «عدالت اجتماعی». برای کمک به رسیدن انسان به عدالت و کمال، تنها یک سلاح دارم و آن قلم من است و این سلاح را تا زنده‌ام در خدمت بشریت به کار خواهم برد.

منع قانونی حقوق‌بگیران دولت از داشتن شغل ثابت در مطبوعات

29شهریور سال‌1327 مصوبه شورای وزیران برای اجرا از یکم مهرماه همان سال،به ناشران روزنامه‌های عمومی (حرفه‌ای) ایران ابلاغ شد. طبق این آیین‌نامه که بعدا بر قانون مطبوعات اضافه شد حقوق‌بگیران سازمان‌های دولتی تا زمانی که شاغل می‌بودند نمی‌توانستند سردبیر، دبیر و یا عضو ثابت تحریریه نشریات عمومی (غیرتخصصی و غیرحزبی) باشند. اینان می‌توانستند تنها روزنامه‌نگار حق‌التحریری (فری‌لنس) باشند. عبدالحسین هژیر، نخست‌وزیر وقت در توجیه این مصوبه در یک نطق رادیویی گفته بود که بسیار دیده شده که خبرنگار یا دبیر یک حوزه خبری، کارمند همان وزارتخانه و دستگاه دولتی است و این، یک روزنامه‌نگاری سالم و بی‌طرفانه نیست و این مصوبه برای خدمت به مطبوعات حرفه‌ای است که باید بی‌طرف باشند.

رقابت فاتحان جنگ جهانی دوم بر سر ربودن دانشمندان اتمی- موشکی آلمان

پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم، بیستم سپتامبر‌1945 دولت آمریکا به‌عنوان یکی از فاتحان جنگ و اشغال‌کنندگان آلمان، آن گروه از مهندسان موشک‌ساز و اتمی این کشور را که تا آن زمان دستگیر کرده بود (از جمله مهندس فون براون) به آمریکا انتقال داد که برای این کشور موشک بسازند و در این کار هم موفق شدند. پس از سقوط آلمان، میان فاتحان رقابت شدیدی بر سر انتقال دانشمندان اتمی- موشکی این کشور به ممالک خود، به چشم می‌خورد. فون براون برای آمریکا موشک هدایت‌شونده ساخت و با یک موشک ساخت او، آمریکا انسان به کره ماه فرستاد.

کد خبر 116352

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز