نوشیروان کیهانی زاده: 30 سال پیش در چنین روزی رژیم تا دندان مسلح عراق با چراغ سبز آمریکا و شوروی سابق به ایران حمله کرد و به بمباران مناطقی از ایران پرداخت، همزمان با این بمباران هوایی ارتش رژیم بعثی برخی شهرهای استان‌های مرزی را تصرف کرد و بخشی از کشور را اشغال نمود.

سرانجام با هدایت امام خمینی و یاران ایشان و فداکاری بسیجیان، سپاهیان و ارتشیان غیور و رشادت مردم پس از 8 سال جنگ خاتمه یافت و وجبی از خاک کشور در اشغال بیگانگان نماند.

آغاز جنگ‌های ایران و روم در دوران شاپور دوم

جنگ‌های 13 ساله ایران و روم در دوران حکومت شاپور دوم (ذوالاکتاف) از دودمان ساسانیان 22 سپتامبر سال 337 میلادی آغاز شد که در تاریخ عمومی به جنگ‌های دور اول معروفند. جنگ‌های دور دوم از سال 359 میلادی آغاز شدند. در هر دو دور، ایرانیان پیروز شدند. در دور اول که جنگ تا سال 350 میلادی طول کشید، رومیان هرچه را که در شرق مدیترانه به دست آورده بودند از دست دادند و در دور دوم، امپراتورشان هم کشته شد.

زادروز فاراده

22 سپتامبر زادروز «فاراده» فیزیک‌دان است که درسال 1791 به دنیا آمد. وی قواعد موتورهای برق و چارج الکترو ستاتیک را به دست آورد و حرکت ایون‌ها را در مایع هنگام چارج کشف کرد.

شوروی رفت و ناتو آمد!

در این روز از سپتامبر 2003 لاتویایی‌ها متعاقب استونیایی‌ها- اتباع دو کشور منطقه بالتیک- رأی به پیوستن کشورشان به اتحادیه اروپا دادند. این دو کشور به اضافه «لیتوی نیا» قبلا از اعضای جماهیریه شوروی بودند و روس‌ها برایشان از خزانه خود آپارتمان، مدرسه و بیمارستان ساختند، اما اتحادیه اروپا «کار» می‌خواهد زیرا جمعیت کشورهای اصلی آن به سبب فرار مردم از بچه دار شدن، روبه‌کاهش گذارده است. این سه کشور که به عضویت «ناتو» و اتحادیه اروپا درآمده‌اند همچنان زیر دندان روسیه قراردارند. با اینکه طبق اساسنامه ناتو، حمله به یک کشور عضو به‌منزله حمله به همه اعضا تلقی خواهد شد اما گمان نمی‌رود که ملل عضو ناتو بخواهند در یک جنگ اتمی خاکستر شوند. همه تلاش آنان به زنده ماندن و لذت بردن از زندگانی است.

خلبان آلمانی که در جنگ 352 هواپیمای دشمن را سرنگون کرد

سرگرد اریک هارتمن، خلبان لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) که در جریان جنگ جهانی دوم 352 هواپیمای دشمن را سرنگون ساخته بود 17سال پیش در چنین روزی و در 71سالگی درگذشت. وی در جریان جنگ جهانی دوم 14هواپیما از دست داده بود بدون اینکه آسیب جسمانی سختی ببیند. این دو رکورد ممکن است هرگز شکسته نشود. او که 10سال در زندان شوروی بود پس از آزادشدن وارد نیروی هوایی آلمان غربی شده بود و تا آخرین روز زندگی منتقد جنگنده‌های اف ـ 104 آمریکایی ساخت کارخانه لاکهید بود که به آلمان داده شده و سقوط پی در پی آنها جان 115 خلبان آلمانی را گرفته بود. هارتمن حاضر نشد که درجه بالاتر از سرگردی را بپذیرد.

کد خبر 116550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز