نوشیروان کیهانی زاده: سومین جنگ اسکندر مقدونی با ایرانیان (امپراتوری پارسیان) سی‌ام سپتامبر سال 331 پیش از میلاد در گاوگاملا واقع درمنطقه اربلا (اربیل - کردستان امروز عراق) روی داد که در این جنگ هم ایران به‌دلیل ضعف فرماندهی و وجود اختلاف میان سران خاندان هخامنشی و سوء مدیریت داریوش سوم- شاه وقت- موفق نبود و دست به عقب‌نشینی زد.

 داریوش سوم پس از نخستین جنگ، فرصت کافی برای آماده کردن ارتش داشت، زیرا اسکندر به مصر رفته بود. «تاریخ»، شکست ایرانیان در جنگ دفاعی با اسکندر را به پای غفلت و عدم‌کفایت داریوش سوم نوشته است.

عقاید، اکتسابی هستند و نتیجه عقل و شعور و تجربه فرد (فرضیه تشکل‌ها)

امروز سالروز درگذشت «دوکندیاک» فیلسوف فرانسوی معتقد به جدایی روح و جسم از یکدیگر و مادرزادی نبودن «تمایل به عقاید» است. وی که در 1715 به دنیا آمده بود 30 سپتامبر سال 1780 و در 65 سالگی درگذشت. کندیاک که در علم منطق، روانشناسی و اقتصاد هم صاحب‌نظر بود به آموزش و پروش مردم و کسب معلومات و اطلاعات توجه ویژه داشت و از فلاسفه بود و عقیده داشت که عقاید، اکتسابی و نتیجه عقل و شعور و مجموعه حواس یک فرد هستند و ذاتی نیستند.

سفرنامه‌ای که به استعمار شرق کمک بسیار کرد

نخستین چاپ سفرنامه «جمیلی چاره ری» به زبان لاتین در باره شرق به‌ویژه هند، سی‌ام سپتامبر سال 1697 در ناپل انتشار یافت. «چاره ری» که یک پزشک بود ضمن سفر خود به شرق در مارس 1695 در هند با «اورنگ زیب» امپراتور مغولی گورکانی این کشور ملاقات کرده بود. «چاره ری» در باره دربار اورنگ زیب و سازمان‌های اداری او نوشته است: ارتش نیم میلیونی اورنگ زیب دیگر آن مغول‌هایی نیستند که خاورمیانه و اروپا را تصرف کردند. آنان عده‌ای خوشگذران، شیک‌پوش، راحت‌طلب و شکم گنده هستند که تنها هنرشان سوار شدن بر اسب‌های زیبا و رژه رفتن از برابر امپراتور و شاد کردن اوست. این ارتش نیم میلیونی برابر 10هزار سرباز واقعی استعداد جنگیدن ندارد. «پارسی» زبان دربار امپراتور هند است و مکاتبات دولتی با این زبان انجام می‌شود. امپراتور که عِرق هندی ندارد، تلاش نکرده است تا یکی از چندین زبان هندی را جانشین پارسی کند. دستگاه اداری امپراتوری فاسد است و انجام هر کاری را با دادن رشوه می‌توان از کارکنان دولت خواست. مقامات همه دروغ می‌گویند و چاپلوس هستند.

نخستین استفاده از اتر برای بیهوش کردن بیمار

30 سپتامبر 1846 برای نخستین بار از «اتر» جهت بیهوش کردن بیمار، پیش از عمل جراحی، استفاده شد. در این روز دکتر مورتن دندانپزشک در دفتر خود در شهر بوستون آمریکا با استفاده از «اتر» دندان بیمار خود را کشید تا احساس درد نکند.

اپیزمنت

سرانجام 30 سپتامبر 1938 هرچهار قدرت اروپایی وقت اعلامیه‌ای را امضا کردند که طبق آن دست هیتلر باز گذارده شده بود که اگر دولت پراگ از تسلیم «سودتنلند» (منطقه آلمانی‌نشین چک و اسلواکی) به آلمان خودداری ورزد، بتواند با توسل به نیروی مسلح آن را بگیرد. این اقدام که در تاریخ به «اپیزمنت‌» معروف شده است روی هیتلر را زیاد کرد و پس از سودتنلند سراغ منطقه آلمانی‌نشین لهستان رفت و جنگ جهانی دوم آغاز شد.

روز جهانی ناشنوایان

هشتم مهرماه هرسال برابر با سی‌ام سپتامبر، روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است. هدف از این نامگذاری، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته‌هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاستمداران و همچنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن روبه‌رو هستند.

کد خبر 117190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز