پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۰
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: روستای قبیه در 22کیلومتری شمال‌شرقی قدس و 44کیلومتری غرب رام‌الله واقع شده است.

history

این روستا ساعت7بعدازظهر 14اکتبر سال 1953 مورد حمله و اشغال نظامیان صهیونیست درآمد. این هجوم که نظامیان صهیونیست با لباس مبدل انجام دادند به رهبری آریل‌شارون جنایتکار که بعدا نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شد انجام گرفت که طی آن 70 زن و مرد و کودک فلسطینی به قتل رسیدند. البته آمار کشته‌ها بیش از این بوده است و از آمار مجروحان اطلاع دقیقی در دست نیست. تروریست‌های هاگانا برای کشتن کودکان مغز آنان را با چماق خرد می‌کردند. خانه‌ای نبود که در آن جسدی نیفتاده باشد. خرابکاران خانه‌ها را با دینامیت منفجر می‌کردند. سربازی می‌گفت حتی فرماندهان تحصیل‌کرده به صورت جانیان و آدمکشان پست درآمده بودند.

نخستین روزی که استعمار غرب پا به تنگه هرمز گذاشت

14 اکتبر سال 1515- که در آن زمان ایران فاقد قدرت دریایی بود (زمان شاه اسماعیل صفوی)- دریاسالار پرتغالی آلفونس دا آلبوکرکی (آلبوکرک) با کشتی توپدار و نیروی تفنگدار وارد تنگه هرمز شد و بعدا جزایر استراتژیک آن ناحیه را تصرف کرد. تنگه هرمز دروازه خلیج‌فارس است؛ خلیجی که 970کیلومتر طول دارد. آلبوکرک نخستین نظامی غرب بود که از راه دریا به خلیج‌فارس تجاوز مسلحانه کرد و در عین حال نخستین دریانورد غرب بود که به اهمیت استراتژیک خلیج‌فارس به عنوان بازوی اقیانوس هند پی برده بود. آلبوکرک که از 10سال پیش از آن به تصرف سرزمین‌های مشرق زمین دست زده بود به خوبی می‌دانست که پرتغال یک میلیون و 500هزار نفری نمی‌تواند در همه مناطق متصرفه، مهاجرنشین تأسیس کند، بنابراین کوشش داشت که با به‌کارگیری بومیان هر محل، اقتدار پرتغال را براین مناطق برقرار سازد و حفظ کند.

تجدید کاپیتولاسیون، ولی تنها برای آمریکاییان

در این روز از مهرماه 1343 پارلمان ایران با تصویب ماده واحده‌ای، مستشاران نظامی آمریکا در ایران را مشمول مصونیت‌ها و معافیت‌های میثاق وین کرد. این اقدام باعث ایجاد مخالفت و اعتراض‌های متعدد شد.

10سال پس از حمله انتحاری القاعده به ناوشکن کل

امروز دهمین سالروز حمله انتحاری به ناوشکن آمریکایی «کل» در بندر عدن واقع در باب‌المندب (جمهوری یمن) است که ضمن آن 17 آمریکایی و 2عضو القاعده کشته و 39 نفر مجروح شدند. القاعده بعدا مسئولیت حمله را برعهده گرفت. «کل» برای سوختگیری در بندرگاه عدن پهلو گرفته بود که مورد حمله انتحاری یک قایق موتوری پر از مواد منفجره قرارگرفت. دولت آمریکا دولت سودان را متهم کرد که راه این حمله را برای القاعده هموار ساخته و 13میلیون دلار از دارایی‌های آن دولت (سودان) را توقیف کرد تا صرف تعمیر «کل» شود. حمله در 14اکتبر 2000 روی داد.

کد خبر 118271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز