دوشنبه ۳ آبان ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: مطالعات ساخت سدکرج در سال1328 آغاز و در سال 1336 عملیات احداث آن شروع شد.

این سد در سوم آبان 1340 به بهره‌برداری رسید. سد کرج روی رودخانه کرج ساخته شد و سطح حوزه آبریزی آن 764کیلومترمربع مساحت دارد. متوسط جریان آب سالانه سدکرج 472میلیون‌مترمکعب است. این سد در فاصله 63کیلومتری شمال غربی شهر تهران، در کیلومتر 23جاده کرج- چالوس قرار دارد. طول تاج سد 390 و عرض آن 85/7متر، عرض در کف رودخانه 30متر، ارتفاع از کف رودخانه 163متر، ارتفاع از پی 180متر و تعداد دریچه‌های تخلیه آن 6عدد است.

انتصاب رضاخان میرپنج به نخست‌وزیری توسط احمدشاه

رضاخان، وزیرجنگ دولت مشیرالدوله بود که به دنبال کسب قدرت بیشتر، با تهدید، موجبات ترس ووحشت نخست‌وزیر را فراهم کرد و باعث استعفای او شد. طرفداران رضاخان قلدر با غوغا سالاری در مطبوعات، او را بهترین گزینه برای ریاست دولت معرفی کردند.باوجود مخالفت آیت‌الله سیدحسن مدرس و یاران او‌، در تاریخ سوم آبان1302، سردار سپه به عنوان رئیس الوزرا منصوب شد. با خروج احمدشاه از کشور، رضاخان همه کاره کشور شد.

مرگ مولف اولین دایره‌المعارف جهان

دنیس دیدرو، دانشمند فرانسوی در 20 فوریه 1713میلادی در شهر لانگیر فرانسه به دنیا آمد. وی بی‌آنکه تحصیلاتی در رشته مشخصی داشته باشد بر اثر همت و پشتکار خود، به زبان‌های لاتین، انگلیسی، ایتالیایی و علم ریاضیات تسلط یافت و در فلسفه، هنر و ادبیات صاحب‌نظر شد. او در جوانی به جرم نگارش مقالاتی درباره تکامل، به زندان محکوم شد و پس از آزادی از حبس، تصمیم گرفت با عده‌ای از نویسندگان فرانسوی دایره‌المعارفی تالیف کند. به دلیل مخالفت با اندیشه‌های رهبران کلیسا در جلد اول، چاپ مجدد و ادامه کار ممنوع شد، با این حال دید‌رو با سختی و زحمت به مدت 20سال به طور پنهانی به تکمیل و چاپ دایره‌المعارف پرداخت. برخی دایره‌المعارف او را علت بروز انقلاب فرانسه دانسته‌اند. وی در 25 اکتبر 1784در سن 71سالگی درگذشت.

تولد پابلو پیکاسو

نقاش، مجسمه ساز، کنده‌کار و سرامیست اسپانیایی، مشهورترین نقاش قرن بیستم و بنیانگذار کوبیسم در 25اکتبر سال 1881 میلادی در مالاگای اسپانیا به دنیا آمد و از کودکی به نقاشی روی آورد. او در سن 20سالگی اولین نمایشگاه آثار خود را به راه انداخت و قدم در راه شهرت گذاشت اما با این حال زندگی را در نهایت فقر سپری می‌کرد. تشریح و تجزیه اشکال به دست پیکاسو در سال 1909 سبک کوبیسم را به وجود آورد. پیکاسو دارای هزاران تابلوی نقاشی رنگ روغن،سیاه قلم، مجسمه و کنده‌کاری بود. او بیش از 70سال به خلق آثار هنری پرداخت و تا 90سالگی پرکار و پرنشاط بود. او در سن 92سالگی درگذشت.

کد خبر 119032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز