سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: سال‌‌های آخر جنگ، آمریکا نقاب از چهره انداخته بود و از تامین کننده و هدایت‌کننده جنگ نظامی، رسانه‌ای علیه ایران به یک پایه مستقیم رو در رویی تبدیل شده بود تا کار را یکسره کند و از شکست صدام جلوگیری نماید.

 در تاریخ 27/7/66 با کمال وقاحت چهار ناوشکن آمریکا به میدان نفتی رسالت و جزیره رستم در خلیج‌فارس حمله کردند و صدماتی را به آن مراکز وارد آوردند. این اقدام به دستور رونالدریگان رئیس‌جمهور وقت آمریکا انجام شد.

سالروز عملیات والفجر4

دشت وسیع دره شیلر منطقه مهمی به شمار می‌رود. بلندی‌های سورن، سورکوه و کانی‌مانگا در دهانه این دشت قرار دارد. عملیات والفجر4 در سه مرحله با هدف وصل این بلندی‌ها به یکدیگر در خط خودی از روز 27 مهر 1362 به مدت 33روز در منطقه جبهه شمال سلیمانیه و پنجوین انجام شد. حمله در ساعت 24و با رمز «یاالله یا الله یا الله» در منطقه‌ای به وسعت صدها کیلومتر آغاز شد. این عملیات را هشت لشکر و دو تیپ از سپاه و یک لشکر پیاده از ارتش به انجام رساندند. فرایند این عملیات، تصرف پیشرفتگی دشت شیلر، شهر و پادگان پنجوین و گرمک عراق و تسلط بر 13 شهر و روستای عراق، همراه با 19هزار تن کشته، زخمی و اسیر و نابودی ده‌ها گردان کماندویی و مخصوص و گروهان دشمن بود. دستاورد دیگر این عملیات خارج ساختن شهر مریوان از زیر تیر دشمن و آزادی 200تن از رزمندگان که در اسارت ضد انقلاب بودند، بود.

عقب‌نشینی ناپلئون از روسیه

ناپلئون با نیروی عظیم 500هزارنفری به سرزمین پهناور روسیه یورش برد. نیروهای مهاجم در کمتر از سه ماه تا مسکو رسیدند ولی هنگام ورود ناپلئون به مسکو، مدافعان شهر، آن را آتش زدند تا چیزی به دست فرانسویان نیفتد. این عمل موثر واقع شد و سربازان ناپلئون در جریان نبرد با گرسنگی روبه‌رو شدند، همچنین سرمای کشنده روسیه و بیماری باعث شد که سپاه ناپلئون در نوزدهم اکتبر 1812میلادی مجبور به عقب‌نشینی شده و شهر را ترک کنند. در مسیر عقب‌نشینی سربازان روسی مرتبا آنها را مورد حمله قرار می‌دادند و مانع رسیدن آذوقه به آنان می‌شدند. در جریان این عقب‌نشینی تاریخی، از صدهاهزار نیروی فرانسوی تنها درحدود 30‌هزار‌نفر سرباز خسته، جان سالم به در بردند.

رابطه تمدن و تکنولوژی

نوزدهم اکتبر زادروز پروفسور «لویس مامفورد» از مورخان بزرگ قرن بیستم است که در 1895به دنیا آمد و 95سال عمر کرد. دکتر مامفورد در تالیف خود «تاریخ علوم و فنون» واژه پرمصرف امروز، «تکنولوژی» را به دست داد و آن را مجموعه تکنیک‌ها و عصاره و درجه پیشرفت ناموفق آنها خواند. وی همچنین رابطه تکنولوژی و تمدن و پیشرفت جوامع را تعریف کرد که به صورت «اصل» باقی مانده است. مامفورد اعلام داشت که تا جامعه‌ای در تکنولوژی، مستقلا پیشرفت نکند به رفاه و نیکبختی و آسایش نخواهد رسید و از همان زمان، کشورها به پیشرفته، درحال پیشرفت و عقب‌افتاده طبقه‌بندی شدند. وی 65سال به پژوهش در زمینه روند تمدن و نیز تحول جوامع محدود (شهر) پرداخت و تاریخچه ده‌ها شهر معروف را نوشت.

کد خبر 118627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز