نوشیروان کیهانی زاده: ایران به‌عنوان مهد تمدن و خاستگاه دولت‌های بزرگی چون هخامنشیان، اشکانیان و سامانیان همواره مورد توجه ایران‌شناسان، باستان‌شناسان و مستشرقین بوده است.


همین امر سبب شد در 13ماه می 1900 میلادی در زمان سلطنت مظفرالدین‌شاه قاجار، قرارداد غیرمنصفانه‌ای میان دولت‌های ایران و فرانسه منعقد شود که طی آن امتیاز مطالعه و حفاری باستان‌شناسی در سراسر ایران به انحصار هیأت‌های فرانسوی درآید.آنها عمده نیروی خود را در خوزستان و محوطه تاریخی شوش به کار گرفتند. پس از اعتراض‌هایی که به محتوای قرارداد انحصار مطالعه و کاوش در ایران صورت گرفت، مجلس شورای ملی وقت در تاریخ 25 مهر 1306 امتیاز انحصاری فرانسه در ایران را لغو کرد.

شکست صلیبیون در غزه از ائتلاف مسلمانان

17 اکتبر 1244 میلادی صلیبیون که بیت‌المقدس را در دست داشتند در جنگ «حربیه» در منطقه غزه از نیروهای ائتلاف مسلمانان شکست خوردند و 5هزار ‌کشته و 800 اسیر دادند. گروه‌هایی از خوارزمیان نیز در این ائتلاف مشارکت داشتند.

آغاز کار هخامنشیان در ایران

طبق نوشته‌های هرودوت و سایر مورخانی که در زمینه تاریخ ایران باستان تحقیق کرده‌اند و کشفیات باستان‌شناسان، هخامنش از بزرگان پارس در نخستین ماه پاییز (اکتبر) سال675 پیش از میلاد، شهر «أنشان» واقع در 46‌کیلومتری شمال شیراز امروز را تصرف کرد که طلوع دودمان هخامنشیان است. شهر «أنشان» یکی از 2 پایتخت ایلام وقت بود. پایتخت دیگر ایلام، شهر شوش بود. با آن فتح، نطفه امپراتوری ایران گذاشته شد که 7دهه بعد، کوروش دوم با تصرف بابل آن را تکمیل و در 12‌اکتبر سال‌539 پیش از میلاد در همین شهر آن را اعلام داشت که شرح آن در استوانه کوروش آمده است. پس از هخامنش، به‌ترتیب تیسپس، کوروش اول، آریارامنس و کامبیز اول بر پارس به پایتختی أنشان حکومت کرده بودند. کوروش دوم (بزرگ) نوه پادشاه وقت ماد بود. پدر کوروش با هدف متحد ساختن دو طایفه ایرانی ماد و پارس با «ماندانا» دختر پادشاه ماد که مادر او نیز دختر پادشاه لیدی (آناتولیا = ترکیه امروز) بود، ازدواج کرده بود.

اعتصاب روزنامه‌های تهران در مهرماه 1357 و تعهد دولت وقت

اعتصاب مهرماه سال1357 روزنامه‌های تهران معروف به «اعتصاب صغیر» در این روز با دریافت یک تعهد از دولت پایان یافت. در جریان این اعتصاب، روزنامه‌های عصر 2شماره و روزنامه‌های صبح 3شماره منتشر نکردند. دولت وقت به مطبوعات تعهد داد که امنیت حرفه‌ای نویسندگان تضمین خواهد بود، اعمال نفوذ مستقیم و غیرمستقیم از سوی مقامات دولتی در مطالب روزنامه‌ها به عمل نخواهد آمد و از آن پس «سانسور مرسوم» انجام نخواهد شد و تنها مقام قضایی و دادگاه صالحه است که حق تعقیب روزنامه‌نگار را خواهد داشت. با این تعهد، ممنوع‌القلم‌ها به کار بازگشتند و دستمزد عقب‌افتاده رادریافت کردند. این اعتصاب کوتاه به روزنامه‌نگاران جرات داد که در نیمه آبان همان سال اعتصاب طولانی 62‌روزه خود را که سهم چشمگیری در تغییر نظام حکومتی داشت، آغاز کنند.

کد خبر 118463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز