نوشیروان کیهانی زاده: در 4آبان 1343 حضرت امام‌خمینی(ره) که به‌تازگی از زندان شاه آزاد شده بود، با ایراد سخنرانی، قانون کاپیتولاسیون یا اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکا در ایران را به‌شدت به باد انتقاد گرفت.

حضرت امام(ره) در نطق خود آمریکا و رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. سخنان صریح امام(ره) علیه این قانون خفت‌بار باعث خشم رژیم و روشنگری مردم شد. بعداز سخنرانی، محدودیت‌های رژیم برای امام(ره) بیشتر شد و پس از چند روز ایشان را دستگیر و تبعید کردند.

جامو و کشمیر به هندوستان پیوست

در 26 اکتبر 1947 م به‌دنبال استقلال هند از انگلیس و جداشدن پاکستان از هند، منطقه استراتژیک جامو و کشمیر به هندوستان پیوست. قرار بود جامو و کشمیر که اکثریت ساکنان آن مسلمان هستند، به پاکستان ملحق شود اما حاکم این منطقه به تحریک هند و انگلیس، به‌رغم خواست مردم، پیوستن به هند را ترجیح داد. پس از اعلام این موضوع، پاکستان با حمله به جامو و کشمیر، قسمتی از آن را به تصرف خود درآورد. از آن زمان این منطقه موضوع اختلاف و تنش میان هند و پاکستان است. سازمان ملل با برگزاری همه‌پرسی خواهان تعیین سرنوشت جامو و کشمیر شده ولی هند با این پیشنهاد مخالف است.

شهادت دکتر فتحی شقاقی

در 26 اکتبر 1995 میلادی دکتر فتحی شقاقی، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین توسط عوامل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی(موساد) در مالتا- پایتخت مالت- به‌شهادت رسید. شهید فتحی شقاقی در سال1951 در اردوگاه آوارگان فلسطینی در شهر غزه به‌دنیا آمد. وی ابتدا معلم بود. سپس وارد دانشکده پزشکی شد و پس از اتمام تحصیلات در بیمارستانی در بیت‌المقدس مشغول به کار شد. او در جوانی فعالیت سیاسی علیه صهیونیسم را شروع کرد و در سال1968 به جنبش جهاد اسلامی پیوست. او به دلیل تألیف کتابی درباره امام‌خمینی(ره) در مصر زندانی شد.

اشغال کامل خرمشهر توسط نیروهای بعثی

سوم آبان1359 دشمن بعثی با سازماندهی و تجهیز لشکرهای مستقر در جبهه خرمشهر و فراخوانی نیروهای تازه‌نفس، هجوم وسیعی را به شهر آغاز کرد و پس از جنگی نابرابر وارد خیابان‌های خرمشهر شد. رزمندگان و مردم با جهادی عظیم در مقابل دشمن ایستادگی کردند و در اطراف پل‌خرمشهر حماسه‌ها آفریدند. سرانجام در غروب غمبار چهارم آبان غرب خرمشهر به دست دشمن افتاد و تراژدی تلخ خونین شهر اوج گرفت.

امضای پیمان صلح میان اردن و رژیم صهیونیستی

به‌دنبال توافقات سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) با رژیم صهیونیستی که در سپتامبر 1993 م یکدیگر را به رسمیت شناختند، شاه‌حسین، پادشاه اردن مانعی برای انجام مذاکره و امضای صلح با رژیم صهیونیستی نداشت، بنابراین در 26 اکتبر 1994 پیمان به‌اصطلاح صلح میان ملک‌حسین و اسحاق‌رابین در جهت سیاست‌های آمریکا برای ایجاد سازش بین اعراب و رژیم غاصب، امضا شد. به‌موجب این پیمان، صهیونیست‌ها از بخشی از خاک اردن عقب‌نشینی کردند و اردن نیز تحریم اقتصادی رژیم صهیونیستی را لغو کرد. آمریکا متعهد شد که بدهی اردن را ببخشد و به ملک‌حسین کمک مالی کند که این وعده‌ها به‌طور کامل تحقق نیافت.

کد خبر 119116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز