چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: محمدجواد تندگویان در سال 1329 در تهران به دنیا آمد و در دولت شهید رجایی به عنوان وزیر نفت انتخاب شد.

 او کمتر از 2ماه وزیر نفت بود زیرا در یکی از بازدیدهایی که از صنعت نفت جنوب داشت، در تاریخ 12آبان 1359 به اتفاق چندنفر از مسئولان وزارتخانه به اسارت نیروهای متجاوز بعثی عراق درآمد. شهید تندگویان در دوران اسارت تحت شدیدترین شکنجه‌های مزدوران بعثی قرار گرفت تا اینکه بر اثر این شکنجه‌های وحشیانه به شهادت رسید. پیکر مطهر این آزاده شهید در آذرماه سال 1370 به ایران منتقل و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

آغاز جنگ تریاک

در سوم نوامبر سال 1839 با حمله نیروهای دریایی انگلیس به کشتی‌های غیرنظامی چین، جنگ تریاک آغاز شد. این جنگ از 5ژوئیه یعنی 8‌ماه بعد با شدت بیشتری ادامه یافت. انگیزه‌ این جنگ، گسترش تجارت تریاک توسط دولت انگلیس از طریق چین بود و این مسئله منجر به معتادشدن بسیاری از مردم این کشور شده بود. دولت چین 20هزار صندوق تریاک تجار انگلیسی را به دریا ریخت و در نتیجه جنگ شروع شد. چین در این جنگ شکست خورد و مجبور به دادن امتیازات زیادی به انگلیس شد اما انگلیس که به دنبال ازسرگیری تجارت تریاک بود بار دیگر از سال 1856 به همراه فرانسه جنگ را به چین تحمیل کرد. با نزدیک‌شدن نیروهای متجاوز به پکن، این کشور تسلیم و تجارت تریاک از سر گرفته شد.

جنایت رژیم صهیونیستی در خان‌یونس

در سوم نوامبر سال 1956 میلادی در جریان حمله رژیم صهیونیستی به مصر، سربازان این رژیم در شهر خان‌یونس دست به جنایت وحشیانه‌ای زدند. آنان پس از اشغال شهر، 25سرباز مصری را اعدام کردند و با تهاجم به بیمارستان شهر، تمام بیماران، پرستاران و پزشکان را کشتند،آنگاه پناهگاه شهر که در آن ده‌ها زن، کودک و افراد سالخورده پناه گرفته بودند را با بمب منفجر کردند.
صهیونیست‌ها با کشتن 275نفر در خان‌یونس، ‌قساوت و وحشیگری خود را به نمایش گذاشتند.

تولد آندره مالرو

آندره مالرو، نویسنده معروف فرانسوی در پاریس در چنین روزی به دنیا آمد. مالرو بعد از اتمام تحصیلات متوسطه به مدرسه زبان‌های شرقی وارد شد و زبان‌های فارسی و چینی را آموخت. مالرو از 19سالگی نوشتن آثارش را آغاز کرد و از اولین آثار او می‌توان «سرزمین بیگانه» را نام برد. آندره مالرو در طول عمر 75ساله خود سفرهای متعدد به کشورهای مختلف کرد و در این سفرها بیش از همه شیفته تمدن کهن ایران و شهر زیبا و دیدنی اصفهان شد به طوری که 4بار به ایران سفر کرد. مالرو در جنبش آزادیخواهی و استقلال‌طلبی ویتنام، انقلاب چین، همچنین مبارزه با هیتلر شرکت کرد و همیشه برای آزادی جنگید. از آثار مشهور آندره ‌مالرو که سال‌ها وزیر اطلاعات فرانسه بود می‌توان «امید»، «عصر‌ بی‌اعتنایی»، «ضدخاطرات» و «سرنوشت بشر» را نام برد.

کد خبر 119723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز