دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۰۴:۳۹
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: کنراد رونتگن، فیزیکدان آلمانی، اشعه ایکس را در هشتم نوامبر 1895میلادی کشف کرد.

رونتگن چون به درستی اشعه کشف شده‌اش را نمی‌شناخت نام آن را ایکس یعنی اشعه مجهول گذاشت. این اشعه که از بدن انسان عبور می‌کند بهترین وسیله برای تعیین ضایعات و شکستگی‌هایی است که در بدن انسان ایجاد شده است. رونتگن در سال 1901 میلادی به علت کشف این اشعه مهم و حیاتی جایزه نوبل را در رشته فیزیک به دست آورد.

خود مختاری کامبوج

کشور کامبوج از ممالک آسیای جنوب شرقی، در هشتم نوامبر 1949 م به خودمختاری داخلی رسید. این سرزمین از سال1863 میلادی تحت‌الحمایه فرانسه شد و از سال 1941میلادی سهانوک به پادشاهی این کشور دست یافت. او پس از به قدرت رسیدن، وعده حکومت پارلمانی را به مردم کامبوج داد. سرانجام در سال 1949مبارزات مردمی این کشور به خودمختاری داخلی منتهی شد و 2سال بعد نیز کامبوج استقلال کامل خود را به دست آورد.

درگذشت «جان‌میلتون» ادیب و شاعربزرگ انگلیسی

جان میلتون، شاعر بزرگ قرن هفدهم انگلستان، در سی‌ام ژانویه 1608م در لندن به دنیا آمد. وی در کودکی عشق و علاقه عجیبی به ادبیات و به ویژه شعر پیدا کرد. میلتون درسن 21سالگی اولین اثر مشهور خود با نام تولد مسیح (ع) را سرود و خیلی زود سرشناس و معروف شد. وقایع آن زمان جامعه انگلستان میلتون را به شدت آزار می‌داد به طوری که به تدریج روحی
مبارزه طلب پیدا کرد و تصمیم گرفت علیه بیدادگری قیام کند. از این به بعد، دوران مبارزه،‌ بدبختی و شهرت آغاز شد. حکومت به شدت وی را تحت تعقیب قرار داده و اعمال وی را محدود کرده بود. با این وصف، میلتون و عقایدش پیروزی‌های بزرگی به دست آوردند. بینایی میلتون در سال1652م بر اثر تحریر و تالیفات زیاد رو به ضعف نهاد تا اینکه کاملا کور شد و از کارهای اجتماعی کناره گرفت. وی در سال 1660، کور و خسته و نومید، اثر جاودانش «بهشت گمشده» را سرود. جان میلتون سرانجام در 8نوامبر 1674م درسن 66سالگی درگذشت، در حالی که هرگز نتوانست آنچه را که می‌خواست به چشم ببیند.

پیاده شدن نیروهای متفقین در شمال آفریقا

8نوامبر سال 1942، نیروهای متفقین به فرماندهی آیزنهاور در شمال آفریقا پیاده شدند. این نیروهای 107هزارنفری آمریکایی و انگلیسی در کازابلانکا و الجزیره مستقر شدند. ابتدا دولت‌‌های وابسته به حکومت ویشی فرانسه در این منطقه را ساقط کرده و طی ماه‌های بعد به نیروهای متحدین ضربات سنگینی وارد ساختند. سرانجام در 12ماه می 1943م نیروهای آلمانی و روز بعد نیروهای ایتالیایی تسلیم شده و دولت‌های آمریکا و انگلیس که برای بازپس‌گیری آفریقا از اشغال متحدین به این منطقه آمده بودند، خود برای سا‌ل‌های طولانی به غارت منابع و معادن این کشورها پرداختند.

کد خبر 120105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز