نوشیروان کیهانی زاده: انگلستان به‌عنوان استعمار پیر، در طول قرون متمادی، منطقه خلیج‌فارس را محل تاخت و تاز خود قرار داده بود.

وقوع جنگ جهانی دوم، تغییر و تحول در عرصه روابط‌بین‏الملل، شکل‏گیری قدرت‏های جدید سیاسی، اعتراضات جهانی به مقوله استعمار علنی و اوج‏گیری قیام‏های استقلال‌طلبانه باعث شد تا انگلستان به حضور علنی در مناطق جهان پایان دهد. در این میان، انگلستان ضمن به جا گذاشتن آثاری نامطلوب در این مناطق، به آنها خودمختاری و سپس استقلال اعطا می‏کرد. این امر در خلیج‌فارس به صورتی دیگر جلوه کرد. از یک طرف آمریکا جایگزین انگلستان شد و از سوی دیگر، بحرین به تحریک انگلستان، علم استقلال و جدایی از ایران را برافراشت. در این بین، انگلستان طی برنامه‏ای خروج از خلیج‌فارس را در 22نوامبر 1971م عملی کرد.

تولد «آندره ژید» نویسنده و شخصیت ادبی بزرگ فرانسه

آندره ژید، نویسنده معروف فرانسوی در 22نوامبر 1869م در پاریس به دنیا آمد. داشتن پدری پروتستان و مادری کاتولیک باعث ایجاد فضایی خشک در خانه آنان شده بود، از این‌رو تعلیمات کلیسا چنان در نظرش جلوه کرد که از آن گریزان شد. آندره به‌عنوان محصلی کودن مورد شماتت قرار می‏گرفت و بر اثر سوءرفتار از دبستان اخراج شد. با این حال، او با مطالعه فراوان آثار تمامی شاعران، اطلاعات وسیعی به دست آورد. ژید سفرهایی به قاره آفریقا و شوروی سابق انجام داد. اما کتابی که پس از بازگشت از شوروی سابق نگاشت نقطه آغاز جدایی و فاصله احزاب کمونیستی اروپا از شوروی شد. ژید در این کتاب، موارد اصلی انحرافات حزب کمونیست شوروی را متذکر و آن را محکوم به فنا دانست و در رواج تنفر از مسکو در قاره اروپا ایفای نقش کرد. وی معتقد بود نویسنده واقعی کسی است که برخلاف مقتضیات زندگی و جامعه شنا کند و بی‏مهابا هر چه می‏خواست انجام می‏داد. ژید استاد نثر فصیح است و در سال 1947م به دریافت جایزه ادبی نوبل نایل آمد. آندره‌ژید سرانجام در 19فوریه 1951م در 82 سالگی درگذشت.

قتل جان ‌ اف ‌ کندی رئیس جمهور آمریکا

کندی در روز جمعه 22نوامبر 1963 در ساعت۱۲:۳۰ بعدازظهر در دالاس تگزاس به قتل رسید. لی‌هاروی‌اسوالد در ساعت ۷ بعدازظهر همان روز به جرم قتل یک مامور پلیس دالاسی مجرم شناخته شد و در ساعت ۱۱:۳۰ شب به‌عنوان قاتل رئیس‌جمهور معرفی شد. اسوالد تنها 2روز بعد در ایستگاه پلیس دالاس توسط جک روبی‌ به قتل رسید. لی‌هاروی‌اسوالد اعلام کرد که او به کسی تیراندازی نکرده و مدعی شد که دارند از او به‌عنوان «طعمه» استفاده می‌کنند. به‌دلیل مرگ او، گناهکار بودن یا
بی‌ گناهی‌اش هرگز در دادگاهی اثبات نشد. بعضی منتقدان می‌گویند که اسوالد هیچ نقشی در این ترور نداشته است. تئوری‌های مختلف هر کدام کسی را مسئول مرگ کندی می‌دانند. معروف‌ترین این متهمان از این قرارند: سیا، مافیا، کا‌.گ‌.ب، موساد، فیدل کاسترو، لیندون ب. جانسون نایب رئیس‌جمهور و نوعی ائتلاف نظامی- صنعتی به رهبری ژنرال‌های ارتش. پاول فیندل در یکی از مقالات خود می‌نویسد: موساد برای از‌میان برداشتن کندی، قدرت، امکان و دلایل کافی داشت. تحقیق دیگری که نقش موساد در سوء قصد به کندی را بررسی می‌کند در کتاب حکم‌نهایی نوشته میخاییل کولینز پایپر نویسنده آمریکایی منتشر شده است.

کد خبر 121208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز