نوشیروان کیهانی زاده: در 28 نوامبرسال 1929برای نخستین بار در تاریخ هوانوردی و اکتشافات هوایی، یک هواپیما از فراز قطب جنوب پرواز کرد و به این ترتیب پرواز هواپیماها از روی قطب آغاز شد.

Richard Evelyn Byrd

در این روز مهم تاریخی دریاسالار ریچارد بیرد، قطب شناس بزرگ آمریکایی با هواپیما این پرواز را آغاز کرد.وی در روز 28 و 29نوامبر 1929 بعد از 2575کیلومتر هوانوردی 2بار از روی قطب جنوب گذشت.

تقسیم قاره آمریکا بین پرتغال و اسپانیا

با توجه به حمایت پادشاه اسپانیا از کریستف کلمب، به منظور یافتن مسیری از سوی غرب به آسیا و هند که منجر به کشف آمریکا شد، طبیعی بود که اسپانیا و همسایه آن پرتغال، زودتر از سایر کشورهای اروپایی به اعزام مهاجرین و توسعه متصرفات خود در قاره آمریکا دست بزنند. آوازه ثروت قاره جدید، باعث گسترش اندیشه دستیابی به ثروت و گسترش قلمرو کشور اسپانیا شد. از سوی دیگر کاشفین پرتغالی دست به اکتشاف سواحل جنوبی در برزیل زدند که به‌تدریج موجب برخورد میان دو امپراتوری بر سر تعیین منطقه نفوذ و مرز میان آنها شد. در نتیجه پادشاهان اسپانیا و پرتغال از پاپ خواستند تا در مورد اختلافات آنها داوری کند. در نتیجه، در 28نوامبر 1494م با میانجیگری پاپ خط معینی در غرب جزایر کیپ‌وِرد در غرب آفریقا مرز میان اسپانیا و پرتغال اعلام شد، به این ترتیب که شرقِ خط به پرتغال و غرب آن به اسپانیا تعلق گرفت.

قتل آغا محمدخان، بنیانگذار دودمان قاجاریه

آغامحمدخان که از خروج نیروهای روس از زمین‌های اشغالی سخت شادمان شده بود تصمیم گرفت که در قفقاز به تصرف شهر شوشا بپردازد که در حمله اول به دست وی نیفتاده بود. او دراسفند ۱۱۷۵ دوباره عازم گرجستان شد و قلعه شورشی قره‌باغ را تصرف کرد. ابراهیم خان‌جوانشیر، حاکم یاغی قره‌باغ فرار کرد و شاه قاجار آماده لشکرکشی به تفلیس شد ولی در حالی که از فتح شوشا در قره‌باغ آذربایجان ۳روز می‌گذشت در بامداد ۲۱ذیحجه، ۱۲۱۱ هجری قمری به‌دست صادق نهاوندی و 2تن از همدستانش به قتل رسید. جنازه او را به نجف اشرف بردند و به خاک سپردند.

درگذشت واشنگتن ایروینگ، نخستین رمان‏نویس معروف آمریکایی

واشنگتن ایروینگ، نویسنده معروف آمریکایی در 14فوریه 1783م در شهر نیویورک آمریکا به دنیا آمد. وی تحصیلاتش را در رشته حقوق به پایان رساند. او همزمان در جراید و مجلات به نگارش مقالات مشغول بود و با انتشار کتاب تاریخ نیویورک، به‌عنوان یک نویسنده بذله‌گو شهرت یافت. ایروینگ سال‏های طولانی در اروپا به سر برد و زمانی نیز سفیر آمریکا در اسپانیا و انگلستان بود. وی طی این سال‏ها، در نتیجه مطالعات زیاد، کتاب‏های تاریخ زندگی، سفرهای کریستف کلمب، تاریخ فتح غرناطه و کتاب افسانه‏های قصر‌الحمرا را نوشت که برای وی محبوبیت فراوانی به وجود آورد. ایروینگ نخستین آمریکایی است که در ادبیات به شهرت دست یافت و نخستین نویسنده کلاسیک و نخستین بیوگرافی‏نویس آمریکایی نیز است. محمد(ص) و پیروانش از دیگر آثار اوست. او در این کتاب می‌نویسد: تمام آیات قرآن محکم و پر معنی است. واشنگتن ایروینگ سرانجام در 28 نوامبر 1859م
در 76سالگی درگذشت.

کد خبر 121659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز