امام حسین(ع) در ذیحجه سال60 قمری به قصد کوفه، از مکه خارج شد. قافله پس از رسیدن به سرزمین عراق، در منزلگاه شراف با سپاه حربن‌یزید ریاحی مواجه شد.

امام حسین (ع)

حربن‌یزید که در پی نامه‌های روزانه عبیدالله، امام حسین(ع) را کنترل کرده و در مراقبت کامل خویش داشت، بنا به فرمان عبیدالله، آن حضرت را از مسیر اصلی به صحرای خشک و غیرآباد کشانید تا اینکه در روز پنجشنبه، دوم ماه محرم سال 61 قمری در سرزمین کربلا، راه را بر امام(ع) بست و از ادامه حرکت آن حضرت ممانعت به عمل آورد. امام همین که متوجه شدند آن سرزمین، کربلاست، دستور دادند آنجا را خیمه‌گاه و منزلگاه دائمی خویش قرار دهند.

در گذشت هربرت اسپنسر

هربرت اسپنسر یکی از فیلسوفان سده نوزدهم به شمار می‌رود. او در روز 27 آوریل سال1820 میلادی در شهر صنعتی «داربی» انگلیس به دنیا آمد. پس از تحصیلات مقدماتی در سال1836 به استخدام شرکت راه‌آهن درآمد و در سال1848 سردبیری مجله اکونومیست را به‌عهده گرفت و به سال 1850، نخستین اثر بزرگش را با عنوان «آمار اجتماعی» تکمیل کرد. او هرگز مقام دانشگاهی به دست نیاورد. سرانجام در ۸ دسامبر ۱۹۰۳ میلادی در «برایتون» درگذشت. پس از مرگش بنا به وصیت خود او، جسدش سوزانده شد.

ولادت اوحدی دقاقی اصفهانی

تقی‌الدین اوحدی دقاقی اصفهانی، شاعر توانای ایرانی در دوم محرم سال 973 قمری به‌دنیا آمد. او شاعری پرکاربود و چند مجموعه شعر از خود به‌جای گذاشت. اوحدی اصفهانی در دربارشاه اسماعیل دوم و سلطان محمد خدابنده از احترام بسیار برخوردار بود و درزمان شاه عباس اول به هندوستان سفرکرد. اوحدی اصفهانی در هندوستان، «تذکره عَرَفاتُ العاشقین» را نوشت. ساقی‌نامه، کعبه دیدار، یعقوب و یوسف، لوح محفوظ، دیوان قصاید، تَبصِره العارفین و کَعبَه الحَرَمین، هفت اثرمنظوم اوحدی اصفهانی به‌شمارمی‎روند.

افتادن گیلان به دست مغول‌ها

گیلان در هشتم دسامبر1306 میلادی به دست ایلخان وقت مغول افتاد و غارت شد. مغولان نیز همچون عرب‌ها قادر به عبور از کوه‌های البرز و تصرف مناطق شمالی ایران نبودند. اما در زمان سلطنت سلطان محمد خدابنده که سلطانیه (زنجان)، پایتخت او، فاصله زیادی با گیلان نداشت، مناطق شمالی ایران به دست مغولان افتاد و به‌شدت غارت شد. مغولان در این مناطق دست به کشتار وسیع مردم زدند.

بلوای نان در تهران و توقیف روزنامه‌ها

پس از روی کار آمدن قوام، با وجود تشکیل وزارت خواربار، وضع نان نه تنها بهبود نیافت بلکه روز به روز بدتر ‏شد. بامداد روز هفدهم آذر 1321 شمسی، عده زیادی از مردم در میدان بهارستان اجتماع کرده و ناگهان به مجلس هجوم بردند و پس از
ضرب و شتم نمایندگان، میز و صندلی و تابلوهای مجلس را شکستند. به‌دنبال آن بازار تهران تعطیل شد، فرماندار نظامی برکنار و سپهبد امیراحمدی با اختیارات کامل منصوب و به دستور او به روی مردم آتش گشوده شد و عده زیادی کشته و زخمی شدند. احمد قوام دستور توقیف تمامی روزنامه‌ها و مجلات را صادر کرد.

کد خبر 122512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز