سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۹ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

با آغاز جنگ جهانی دوم، آلمان به همراه شوروی و ایتالیا به کشورهای همجوار حمله بردند.

در یکی از این حملات، در 30نوامبر 1939میلادی، شوروی به خاک فنلاند یورش برد و آن را به اشغال خویش درآورد. در نتیجه، در 14 دسامبر همان سال شوروی از جامعه ملل اخراج شد.

کشف انرژی حرارتی زغال‌سنگ در انگلستان

در چهاردهم دسامبر 1805میلادی انرژی حرارتی زغال‌سنگ توسط ژُرژ برانْکْلون، آهنگر انگلیسی کشف شد. تا پیش از این تاریخ، از زغال‌سنگ، تنها به‌عنوان یکی از مصالح ساختمانی استفاده می‏شد اما برانْکْلون، کشف کرد که این ماده هنگام سوختن، حرارت زیادی تولید می‌کند و به این ترتیب منبع عظیمی از انرژی در اختیار بشر قرار گرفت. نخستین معدن زغال‌سنگ که پس از این کشف آغاز به کار کرد، در بندر پیلموت انگلیس قرار داشت.

کشف قطب جنوب

رونالد انگل برگت گراونینگ آموندسن در 16جولای سال 1872 میلادی در بورگ، منطقه‌ای در مرز نروژ و سوئد چشم به‌جهان گشود. او علاقه زیادی به ماجراجویی و سفر روی آب‌های یخی داشت. در سال‌های 1897 تا 1899 عضو یک گروه ماجراجویی بلژیکی شد و با آنها روی آب‌های یخ زده دریای گروئنلند به شکار حیوانات قطبی و دریایی پرداخت. او در سال 1911 با یک گروه اکتشافی انگلیسی با هدف کشف قطب جنوب مسابقه جالبی را آغاز کرد. سرپرست گروه انگلیسی رابرت فالکون اسکات بود. در این مسابقه رونالد در روز 14دسامبر سال 1911 به قطب جنوب رسید و از رقیب انگلیسی خود جلو زد.

مرگ ساخاروف، دانشمند ناراضی

ساخاروف فیزیکدان هسته‌ای شوروی که پدر بمب هسته‌ای این کشور لقب گرفته است، در ۲۱ ماه مه 1921 در شهر مسکو به‌دنیا آمد. او به تئوری‌های فیزیک علاقه داشت و سر انجام در همین رشته هم فارغ‌التحصیل شد. پس از بمباران اتمی هیروشیما، هیأتی از طرف روسیه موظف به مطالعه در این زمینه شدند. این تحقیقات با ابتکارات ساخاروف منجر به اختراع نخستین بمب هیدروژنی در سال 1952 شد. او زمانی که به قدرت تخریب بمب‌های هیدروژنی پی برد به مخالفت برخاست و به همین علت تبعید و پس از 10 سال از زندان آزاد شد. او در سال 1975 برنده جایزه صلح نوبل شد. او سرانجام در ۱۴ دسامبر ۱۹۸۹ در سن ۶۸سالگی براثر حمله قلبی درگذشت.

تهاجم مزدوران پهلوی به بیمارستان امام رضا(ع) در مشهد مقدس

عوامل مزدور ساواک در 23 آذر 1357، با حمایت نیروهای نظامی، وارد بیمارستان امام رضا(ع) در شهر مشهد مقدس شدند. در جریان این حمله تعدادی از بیماران از ترس دچار حمله قلبی شدند. همچنین در این حمله 2کودک از شدت جراحات جان سپردند و 18نوزاد نیز زخمی شدند.

تولد پل الوار، شاعر سوررئالیست

پل الوار در 14 دسامبر 1895 در سنت دنیس در حوالی پاریس به دنیا آمد. او در سن 16 سالگی به‌دلیل بیماری سل مجبور شد که تحصیل را رها کند. وی در همین دوران نخستین اشعارش را سرود. در بحبوحه جنگ جهانی دوم او به جنبش مقاومت فرانسه پیوست و شعر «آزادی» و همچنین «هفت شعر عاشقانه در جنگ» را در این زمان سرود. پل الوار به‌دلیل حمله قلبی در 18 نوامبر 1952 درگذشت و مراسم کفن و دفن وی در«کارنتون ل پونت» برگزار شد.

توافقنامه صلح بوسنی

21 نوامبر 1995 میلادی، پیمان صلح دیتون در محلی به همین نام در ایالات متحده آمریکا با فشار مقامات این کشور به امضای رهبران مسلمان، صرب‌ها و کروات‌های بوسنی رسید. در 14 دسامبر 1995 توافقنامه صلح بوسنی موسوم به پیمان دیتون در اجلاسی در پاریس مورد تایید قرار گرفت. تنها دستاورد این پیمان برای مسلمانان، پایان کشتار وحشیانه آنها توسط صرب‌ها بود.

کد خبر 123078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز