چهارشنبه ۸ دی ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

ازمیر یکی از بنادر معروف و بزرگ ‌ترکیه امروزی، در 29 دسامبر سال 178میلادی در اثر یک زلزله سخت به کلی زیر و رو شد .

در این حادثه بیش از نیمی از مردم ازمیر جان خود را زیر آوارهای سنگین بناها از دست دادند. در آن زمان، ازمیر جزئی از امپراتوری روم در آسیا محسوب می‌شد و یکی از پایگاه‌های اصلی روم در آسیای صغیر بود. تجدید بنای ازمیر، به دستور مارکوس اورلیوس، امپراتور روم، انجام شد.

قانون اساسی مشروطه

قانون اساسی مشروطه، نخستین قانون اساسی ایران ، در 8 دی 1285 شمسی به امضای مظفرالدین شاه رسید . این قانون 51 ماده داشت که بیشتر به طرز کار مجلس شورای ملی و مجلس سنا مربوط می شد، به همین دلیل به نظامنامه نیز مشهور بود. البته در تاریخ 14 مهر 1286 شمسی متممی به تصویب مجلس رسید و به آن افزوده شد.

کازرونی‌ها نیروهای انگلیسی را شکست دادند

مقامات انگلیسی در پی حملات کازرونی‌های میهن‌دوست به تأسیسات انگلیسی در این شهر و ناامن ساختن راه‌های اطراف، دستور دادند که 500نفر از نظامیان تحت فرمان آنان، با چند توپ و مسلسل از شیراز به کازرون بروند و کازرونی‌ها را سرکوب کنند. این نیرو روز29دسامبر (هشتم دی ماه 1295خورشیدی) به کازرون رفت. نیروی اعزامی پس از درگیری با کازرونی‌ها که شماری داوطلب با تجهیزاتی ناچیز بودند با تحمل تلفات سنگین به شیراز بازگشت.

نسل کشی سرخ پوستان

در 29 دسامبر سال 1890 میلادی سواره نظام آمریکا وحشیانه اردوگاه قبیله سیو را زیر آتش مسلسل و توپ می‌گیرد. سرخ‌پوستان در چادرهایشان بر اثر انفجار گلوله‌های توپ قطعه‌قطعه می‌شوند، سپس سواره نظام به سوی چادرها یورش می‌برند و با شمشیر و سرنیزه بازماندگان را قتل عام می‌کنند. در این کشتار بیش از 400سرخ‌پوست سیو که اغلب زن، کودک و سالمند بودند در غیاب مردانشان بی‌رحمانه قتل عام می‌شوند.

درگذشت خاورشناس آلمانی

تئودور نولد از برجسته‌ترین خاورشناسان آلمانی و از مترجمان قرآن به زبان آلمانی در سال 1836 میلادی در شهر هامبورگ به دنیا آمد . نولد که در زبان‌های سامی ، عربی ، سریانی ، عبری و آرامی تخصص پیدا کرد با زبان فارسی نیز به خوبی آشنا شد . او در 25 سالگی به مقام استادی در دانشگاه گوتینگن در رشته زبان‌های سامی و تاریخ اسلام نایل آمد. وی نزدیک به 95 سال زندگی کرد و در 29 دسامبر سال 1930 میلادی درگذشت.

روزی که پوراندخت، شاه‌وقت ایران، با روم قرارداد صلح امضا کرد

پوراندخت، شاه ساسانی ایران ، دختر خسرو پرویز و یکی از دو بانویی که بر ایران حکومت کردند ، سیاست خارجی و داخلی تازه‌ای در پیش گرفته بود تا امپراتوری ایران را نجات دهد . حسب برخی تواریخ در 29 دسامبر 630 میلادی با دولت روم شرقی قرارداد صلحی امضا کرد تا فرصت یابد دست به اصلاحات داخلی بزند. او می‌دانست که ایرانیان از جامعه طبقاتی که به آنان تحمیل شده بود شدیداً ناراضی هستند.

مرگ شاهزاده و سیاستمدار معروف اتریش

کلمنس ونتسل لوتار مترنیخ در اولین روز اوت سال1773میلادی به دنیا آمد. وی از سنین جوانی وارد عرصه سیاست شد و از 36سالگی به عنوان وزیر خارجه اتریش انتخاب شد و از همین زمان مقام صدراعظمی این کشور را نیز برعهده گرفت و تا حدود 50سال بعد، به صورت چهره اصلی سیاست اروپا مطرح بود. مترنیخ در مقام یک اتریشی متعصب در همه احوال منافع کشورش را بر دیگران ترجیح می‌داد اما به علت اعمال شیوه‌های دیکتاتوری، مورد نفرت مردم کشورش بود. عصر مترنیخ با انقلاب‌های اروپا به پایان رسید و با سرنگونی و فرار او، زمامداری‌اش نیز خاتمه یافت. او سرانجام در 29دسامبر 1859 در سن86 سالگی درگذشت.

 

کد خبر 124255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز