شاه جهان در 5 ژانویه 1592میلادی به دنیا آمد. او پنجمین امپراتور سلسله گورکانیان هند است.

شهاب‌الدین محمد در پانزده سالگی با دختر دایی خود، ازدواج کرد. او با کمک دایی خود، توانست بر تخت سلطنت با نام «شاه‌جهان» جلوس کندو همسر او نیز به «ممتاز محل» ملقب شد. ممتاز محل پیش از مرگ از شوهرش خواست که پس از وی زنی نگیرد و برای او آرامگاهی بسازد که با آن جاوید بماند. شاه‌جهان هر دو وصیت را با جان و دل اجرا کرد. نوشته‌اند که شدت علاقه شاه‌جهان به همسرش چنان بود که تمامی موی سرش پس از 2 سال سفید شد. شاه جهان، بیشتر به خاطر ساختن آرامگاه پرآوازه تاج محل (بنای مرمرین عشق)، که به یاد و وصیت همسرش ممتاز محل ساخته بود مشهور شده است.

حماسه شهدای هویزه

در آذر ماه1359، پس از شکست نیروهای عراقی در سوسنگرد، یک گروهان از سپاه اهوازجهت پدافند به شهر هویزه اعزام شد. تاکتیک دشمن این بود که با تصرف سوسنگرد، هویزه خودبه‌خود سقوط می‌کند. پانزدهم دی‌ماه1359، روز آغاز عملیات بود. رزمندگان اسلام که به لحاظ امکانات در مضیقه بودند، دلاورانه جنگیدند تا از پیشروی دشمن و اشغال هویزه جلوگیری کنند اما با ضد‌حمله‌های سنگین دشمن تعداد بسیاری از رزمندگان از جمله حسین علم‌الهدی شهید یا مفقودالاثر شدند.

درگذشت خاورشناس انگلیسی‎

ادوارد گرانویل براون، خاورشناس و ایران‌شناس مشهور انگلیسی در 7 فوریه سال‌1862 میلادی به دنیا آمد. او به پزشکی علاقه داشت ولی اخبار جنگ میان ترکیه و روسیه توجه او را به تاریخ جلب کرد. او به آموختن زبان ترکی، فارسی و عربی پرداخت. در سال1888 به قصد سیاحت، مطالعه و تحقیق عازم ایران شد و در اقامت یک‌ساله با فرهنگ ایران آشنا شد. پس از بازگشت به کمبریج به تدریس زبان و تاریخ ادب فارسی مشغول شد. تاریخ ادبی ایران در 4 جلد جامع‌ترین تالیف در این زمینه به زبان‌های اروپایی است. او در 5ژانویه سال 1926میلادی درگذشت.

درگذشت ملکه با نفوذ فرانسه

کاترین مدیچی در شهر فلورانس ایتالیا، در خاندان مدیچی در 13 آوریل1519 به دنیا آمد. او در سال1536 به همسری دوک اورلئان (که بعدها با نام هانری دوم بر تخت شاهی فرانسه نشست) درآمد و از سال 1547تا زمان مرگ، ملکه فرانسه بود. همچنین مادر 3پادشاه فرانسه با نام‌های فرانسوای دوم، شارل نهم و هانری سوم بود. او به‌مدت 4سال نایب‌السلطنه فرانسه بود و پس از آن نیز در تصمیم‌گیری‌های حکومتی پسرانش نفوذ زیادی داشت.‌نقش او در جنگ‌های مذهبی اروپای قرن شانزدهم و کشتار سن بار تلمی انکارناپذیر بود و به همین دلیل به‌شدت مورد تنفر عموم قرار داشت. سرانجام او در 5‌ژانویه ‌درگذشت.

آغاز جنگ‌های 24ساله بین امپراتوری ایران و روم

در سال 602 میلادی یکی از سرداران روم به نام فوکاس علیه امپراتور روم شورش کرد و وی را کشت. خسروپرویز به بهانه خونخواهی امپراتور مقتول، در پنجم ژانویه سال 603میلادی، جنگ علیه روم را آغاز کرد. پیشرفت‏های سپاه ساسانی، بی‏کفایتی فوکاس را نمایان ‏کرد. شورشیانِ رومی، وی را به قتل رساندند و هراکلیوس قدرت را در دست گرفت. او ابتدا پیشنهاد صلح داد اما با امتناع خسروپرویز از این امر، حملات تعرضی رومیان آغاز شد. جنگجویان خسته، دست به شورش زده و خسروپرویز را از قدرت خلع و محبوس کردند. با خلع او، جنگ‌های ایران و روم پس از 24سال در سیزدهم سپتامبر سال 627میلادی پایان یافت.

یمان داردانل


در 5 ژانویه سال1809 میلادی پیمان داردانل بین انگلستان و دولت عثمانی به امضا رسید. به موجب آن دولت عثمانی متعهد شد که تنگه‌های بسفور و داردانل را روی کشتی‌های جنگی خارجی ببندد. هدف انگلستان از این پیمان که آن را به دولت عثمانی تحمیل کرد، جلوگیری از ورود کشتی‌های جنگی روسیه به مدیترانه بود. قراردادهای سور و لوزان بعدا به آن پیمان پایان دادند.

کد خبر 124866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز